دکتر زهرا واحدپور فرد / بیماری های زنان / درمان قطعی فیبروم رحمی

درمان قطعی فیبروم رحمی

فهرست عناوین

فیبروم های رحمی

فیبروم های رحمی یا همان لیوم میوم، در واقع یک نوع توده خوش خیم رحم است که برخی افراد استعداد بیشتری برای داشتن آن دارند . این توده خوش خیم ترین توده در بدن انسان محسوب می شود. به طوری که در بعضی خانواده ها بیشتر مشاهده می شود و در برخی نژاد ها مانند نژاد سیاه پوست ، فیبروم های بزرگتری دیده شده و هم در زمان زودتری ایجاد می گردند. البته علت قطعی برای این مشکل وجود ندارد. با ما همراه باشید تا در ادامه اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

علت ایجاد فیبروم رحم

فیبروم های رحمی در واقع زمینه ژنتیکی و ارثی در خانواده دارند البته عوامل مختلفی می تواند در ایجاد فیبروم تاثیر داشته باشند مانند افزایش سن ، افرادی که تا به حال تجربه زایمان و یا رابطه جنسی نداشته اند. همچنین افرادی که زودتر از موید یعنی زودتر از ۱۰ سال دوره قاعدگی داشته اند یا افرادی که دیر یائسه می شوند، در اصطلاح افرادی که منارک زودرس و منوپوز دیررس دارند، افرادی که دچار نازایی هستند ، افرادی که چاقی و اضافه وزن دارند. تمامی این افراد بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به فیبروم رحم هستند .

این فیبروم بسیار شایع است و در بسیاری از خانم ها این فیبروم ها مشاهده می شود به خصوص در افزایش سن آمار ابتلا نیز افزایش می یابد.

فیبروم-رحم

علائم فیبروم رحم چیست؟

این سوال که آیا همه فیبروم های رحم دارای علائم و علامت هستند باید گفت خیر. بیشتر فیبروم ها بدون علائم هستند و علامتی ندارند و عموما بیشتر خانم ها به طور اتفاقی برای انجام سونوگرافی مراجعه می کنند و در سونوگرافی آن ها فیبروم رحمی مشاهده می شود.

چه موقع فیبروم رحم نیاز به درمان دارد؟

اگر به طور  اتفاقی در مسیر درمان های دیگر ، وجود فیبروم رحم گزارش شود و هیچ گونه علامتی نداشته و فرد با فیبروم مشکلی نداشته باشد و متخصص زنان تشخیص به بدخیمی این توده نداده باشد، نیاز به درمان خاصی ندارد. بلکه در صورتی نیاز به درمان احساس می شود که فیبروم علامت دار شده و ایجاد مشکل کند. این علامت خونریزی غیرطبیعی است که بیشتر به صورت افزایش حجم خونریزی و طولانی شدن مدت حونریزی قاعدگی می باشد.

البته ممکن است فیبروم ها علامت دیگری نیز داشته باشند برای مثال ایجاد نازایی کنند و یا موجب سقط مکرر شود و یا زایمان زودرس ایجاد گردد. حتی اگر فیبروم در محل اتصال کلیه به مثانه که اصطلاحا حالب گفته می شود، فشار وارد کند، ممکن است علائم ادراری و یا علائم مهم روده ای برای بیمار ایجاد نماید.

اگر فیبروم خیلی بزرگ باشد ممکن است باعث بزرگی شکم شود و بیمار برای بار اول به همین علت به پزشک مراجعه می کند. با این اوصاف میوم علائم مختلفی دارد ولی اکثرا بدون علامت است و اگر علامت دار باشد بیشتر به صورت خونریزی خود را نشان می دهد.

درمان فیبروم رحم

در مرحله قبلی در مورد روند درمان و اینکه چه موقع نیاز به درمان احساس می شود توضیح داده شد. در ادامه به درمان های مناسب این بیماری پرداخته می شود.

این بیماری درمان های مختلفی دارد و بر اساس علائمی که از خود نشان می دهد انتخاب می شود. ممکن است تنها درمان دارویی انجام شود یا تنها علائم بیمار مانند خونریزی یا درد کنترل شود . در مرحله های بعدی می تواند درمان های جراحی برای بیمار انتخاب شود که درمان مناسب توسط متخصص زنان تشخیص داده می شود. از انواع درمان های جراحی ممکن است تنها برداشتن میوم کافی باشد و یا در برخی موارد ممکن است نیاز باشد که کلا رحم برداشته شود. در هر صورت این درمان بر اساس ارزیابی هایی است که بهترین متخصص زنان برای بیمار انجام می دهد، نوع درمان بیمار را تعیین می کند و بعد از آن بیمار را در پیگیری های خود قرار می دهد.

در بسیاری موارد بعد از تجویز درمان مورد نظر، لازم است که بیمار توسط پزشک پیگیری شده و تحت نظر باشد به طوری که در برخی موردها ممکن است درمان بیمار به یک درمان جدیدتر تغییر کند و حتی ممکن است نیاز به اقدامات بیشتری نیز باشد.

فیبروم می تواند باعث سرطان شود؟

این سوال که آیا فیبروم می تواند خود را به صورت سرطان نشان دهد یا نه، ذهن بسیاری از خانم ها را درگیر کرده است. دکتر زهرا واحدپور متخصص زنان در پاسخ به این سوال این گونه ذکر می کنند که درصد احتمال تبدیل شده این توده به سرطان بسیار کم است به طوری که می تواند در حد صفر گزارش شود. اما اگر یک فیبروم به صورت سرطان رحم خود را نشان داد و در واقع پاتولوژی برداشتن این فیبروم، سرطان باشد معمولا از ابتدا رفتار توده مورد نظر به صورتی است که به صورت تومور بدخیم بوده و در مراحل اول به شکل بدخیم خود را نشان می دهد. تشخیص این بیماری به این شکل سخت است و با پیگیری ها و ارزیابی های پی در پی و تصویربرداری هایی که صورت می گیرد، شناسایی می شود. در این روند اگر لازم به جراحی باشد می توان تشخیص داد که این توده خوش خیم با بدخیم است.

البته اکثر توده هایی که به شکل میوم در سونوگرافی دیده می شود خوش خیم است و لزوم به ترس از سرطان رحم در این بیماری وجود ندارد.

درمان فیبروم در کاشان

همیشه برای درمان بیماری ها به دنبال بهترین مرکز برای درمان ان هستیم که دسترسی بهتری به ما داشته باشند. در مشغله های زیاد امروزی زمان اهمیت زیادی پیدا کرده است که ما را بر آن می دارد بهترین ها را در زودترین زمان ممکن بیابید. در بسیاری از شهر های بزرگ یا کوچک مراکز درمانی خوبی قرار دارد که چون شناخته نشده اند، ما مجبور بوده ایم مکان دورتری را برای درمان انتخاب کنیم. این موضوع باعث شده به معرفی یکی از مراکز خوب درمان بیماری های زنان بپردازیم تا در شهر خود دسترسی راحتی به درمان مناسب داشته باشید. اگر ساکن کاشان هستید و یا در اطراف آن سکونت دارید می توانید با دریافت اطلاعات تماس با ما به سرعت از خدمات این مطب برخوردار شوید.

کلام آخر

فیبروم رحم یک بیماری بدون ترس است و به ندرت باعث ایجاد سرطان رحم می شود به طوری که می توان گفت یک توده خوش خیم رحمی است . در صورت وجود علائم می توانید برای اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص زنان مراجعه نمایید.

دکتر زهرا واحدپور

دکتر زهرا واحد پور فرد متخصص زنان و زایمان (فلوشیپ تخصصی آنکولوژی زنان) فارغ التحصیل سال ۷۹ پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی در کاشان و فارغ التحصیل رشته تخصص زنان وزایمان دانشگاه علوم پزشکی در کاشان است. ایشان فارغ التحصیل رشته آنکولوژی زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در کاشان می باشد. عضو انجمن سرطان ایران عضو انجمن سرطان های زنان ایران عضو انجمن سرطان های زنان اروپا
برچسب ها: