دکتر زهرا واحدپور فرد / غربالگری سرطان دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم

غربالگری، تست تشخیصی است که به تشخیص سرطان قبل از ظاهر شدن علائم و نشانه ها کمک می کند. تشخیص اولیه سرطان، قطعا درمان موثرتری را به همراه خواهد داشت. با ظاهر شدن علائم، این امکان وجود دارد که سرطان به سایر قسمت های بدن پخش شود.

آن چه که باید در نظر داشته باشید این است که ممکن است تست های غربالگری زمانی از سوی پزشک تجویز شوند که علائمی از سرطان مشاهده نشده است.

در صورتی که نتیجه تست غربالگری غیر عادی باشد، تست های بیشتری از سوی پزشک تجویز خواهد شد. این تست ها، تست های تشخیصی نام دارند.

اطلاعات کلی در خصوص سرطان دهانه رحم

• سرطان دهانه رحم، بیماری است که در آن، سلول های سرطانی در دهانه رحم رشد می کنند.
  • غربالگری سرطان دهانه رحم با تست پاپ اسمیر، آمار ابتلا به این سرطان را کاهش داده است.
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، عفونتی است که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.

سرطان دهانه رحم، روند رشد و پیشرفت آهسته ای دارد. قبل از ظاهر شدن سرطان در دهانه رحم، سلول های این ناحیه دستخوش تغییراتی می شوند که اصطلاحا با عنوان دیسپلازی نیز شناخته می شوند. به مرور زمان، سلول های سرطانی به رشد خود ادامه می دهند و نواحی دیگر را نیز درگیر خواهند کرد.

اهمیت غربالگری سرطان دهانه رحم

تست های غربالگری، امکان درمان موثرتر را با توجه به تشخیص اولیه سرطان فراهم می کنند. علاوه بر این، این تست ها با یافتن سلول های غیر عادی، از بروز سرطان در آینده پیشگیری می کنند. چرا که قبل از این که سلول ها سرطان شوند، اقدامات درمانی آغاز خواهد شد.

معمولا سه تا هفت سال طول می کشد تا تغییرات سلول های دهانه رحم تبدیل به سرطان شود. تست های غربالگری، هر گونه تغییر قبل از سرطان را نشان می دهند.

غربالگری سرطان دهانه رحم با تست پاپ اسمیر

دیسپلازی دهانه رحم معمولا در خانم های بیست و سی سال دیده می شود و مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم در خانم های زیر سی سالی که به طور مرتب تست پاپ اسمیر انجام می دهند، بسیار کم است.

چسبندگی رحم، علل و راه درمان

پاپ اسمیر، تستی است که سرطان و هر گونه تغییر سلولی که منجر به سرطان می شود را تشخیص می دهد. در این تست، سلول ها از سطح دهانه رحم و واژن گرفته می شوند تا زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرند.

افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم با عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

این نکته را باید خاطر نشان شویم که آلودگی با این ویروس الزاما به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست. بسیاری از انواع HPV می توانند بر دهانه رحم تاثیر بگذارند و باعث سرطانی  شدن سلول های این ناحیه شوند. در برخی موارد، این عفونت بدون نیاز به دنبال کردن اقدامات درمانی برطرف خواهد شد. ویروس HPV عمدتا از طریق تماس جنسی منتقل می شود، به همین خاطر خانم هایی که از لحاظ جنسی فعال هستند، بیشتر در معرض عفونت با این ویروس خواهند بود.

برخی دیگر عواملی که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند، عبارتند از:

• استعمال سیگار و دخانیات
  • مصرف قرص های پیشگیری از بارداری
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی

چند نکته در خصوص غربالگری سرطان دهانه رحم

• تست های مختلفی برای غربالگری سرطان دهانه رحم وجود دارند، آن هم زمانی که علائمی ظاهر نشده باشد.
  • غربالگری سرطان دهانه رحم، احتمال مرگ و میر ناشی از این سرطان را کاهش می دهد.
  • پاپ اسمیر، یکی از شایع ترین تست های غربالگری سرطان دهانه رحم می باشد.
  • در صورتی که پاپ اسمیر، نتایج مثبتی را نشان دهد، تست HPV از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

ممکن است تست های غربالگری پاپ اسمیر در خانم های زیر 21 سال، تغییراتی در سلول های دهانه رحم را نشان دهد، تغییراتی که سرطانی نیستند. احتمال بروز سرطان دهانه رحم در این رده سنی بسیار کم است و تغییرات سلولی به مرور برطرف خواهد شد.

امکان دارد تست های غربالگری نتایج مثبت کاذب و یا منفی کاذب را نشان دهند. گاهی سلول های غیر عادی دهانه رحم، سرطانی نیستند اما ممکن است تست نتایح مثبت کاذبی را نشان دهد.

چه زمانی نیاز به انجام تست های غربالگری دهانه رحم نیست؟

انجام این تست ها بعد از 65 سالگی و در صورتی که:

• سابقه ای از تغییرات سلول های دهانه رحم و یا سرطان دهانه رحم وجود نداشته باشد
  • سه تست پاپ اسمیر، نتایج منفی را نشان داده باشد
پولیپ رحم و درمان آن

آیا در صورتی که خانمی هیسترکتومی کرده باشد، باز هم نیازی به انجام تست های غربالگری دهانه رحم می باشد؟

بله، نیاز است. این تصمیم بر اساس علت هیسترکتومی، سابقه تغییر سلولی و یا سرطان دهانه رحم گرفته می شود. حتی در صورتی که دهانه رحم با هیسترسکوپی برداشته شود، سلول های دهانه رحم در قسمت فوقانی واژن باقی خواهند ماند.

در صورتی که سابقه ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود داشته باشد، تست های غربالگری باید تا بیست سال بعد از جراحی انجام شوند.

در چه مواردی، نیازی به انجام تست های غربالگری دهانه رحم نیست؟

در خانم هایی که با ویروس HIV آلوده شده اند، خانم هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیازی به انجام این تست ها نخواهد بود.

اما نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که خانم هایی که واکسن HPV دریافت کرده اند نیز باید نسبت به انجام تست های غربالگری اقدام کنند.

دکتر زهرا واحد پور فرد
متخصص زنان و زایمان (فلوشیپ تخصصی آنکولوژی زنان)

فارغ التحصیل سال ۷۹ پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی در کاشان و فارغ التحصیل رشته تخصص زنان وزایمان دانشگاه علوم پزشکی در کاشان است.
ایشان فارغ التحصیل رشته آنکولوژی زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در کاشان می باشد.

• عضو انجمن سرطان ایران
  • عضو انجمن سرطان های زنان ایران