سرطان تخمدان

کابوس های زنان زمانی قد علم می کنند که وارد دوران باروری می شوند، دورانی که از اولین تجربه قاعدگی آغاز می شود. کلکسیونی از انواع عفونت ها و بیماری های زنان از این زمان به بعد همراه همیشگی آن ها خواهد بود. کافی است بانوان کمی بی احتیاطی کنند آن وقت است که به راحتی میزبان مهمان های ناخوانده می شوند.

سرطان تخمدان جز دهشتناک ترین کابوس ها زنان به حساب می آید. این سرطان شایع که رده چهارم در آمار مبتلایان به سرطان را در میان بانوان به خود اختصاص داده است، اغلب زنان بالای 50 سال را به کام خود می کشد.

بادام هایی که در دو طرف لگن بانوان به نام تخمدان وجود دارد، در صورت رشد بی رویه و غیر طبیعی تکثیر سلولی مبتلا به سرطان تخمدان می شوند. این تومور های ناشی از ازدیاد سلولی می تواند در یک تخمدان و یا هر دو تخمدان ایجاد شود.

اگر ابتلابه این عارضه خواب را از چشمانتان ربوده است، می توانید برای آگاهی کامل از این بیماری خواننده این مقاله باشید:

سرطان تخمدان چیست؟

تخمدان ها که اندام بادامی شکل در بدن بانوان هستند، مسئول ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون بوده و همچنین مسئولیت تولید تخمک را نیز بر عهده دارند.

سرطان تخمدان زمانی به وجود می آید که تخمدان ها آغاز به تولید سلول های غیر عادی می کنند که در نهایت سرطان تخمدان را باعث می شود.

انواع سرطان تخمدان

باتوجه به نوع سلول های تخمدان نوع سرطان نیز متفاوت است . تخمدان ها دارای سه نوع سلول است که بنا بر هر کدام نوع سرطان نیز متفاوت خواهد بود.

تومور های سرطانی ناشی از هر یک از این سلول ها عبارت اند از:

تومور های اپیتلیال:

• شیوع در زنانی که در دوران یائسگی هستند.
  • تشکیل دهنده 90 درصد از تومور های تخمدانی
  • درمان با شیمی درمانی

تومورهای استروما:

عموما درگیری یک تخمدان

• تشکیل دهنده 5 تا 10 درصد تومورهای تخمدان
  • درمان با جراحی و در صورت انتشار تومور در بدن شیمی درمانی راه درمان است.

تومورهای متاستاتیک یا متاستاز

• در صورت درگیری اندام های دیگر با سرطان تخمدان
  • تشکیل دهنده تنها 0.5 درصد از سرطان های تخمدان
کیست رحم

در ادامه توده های خوش خیم سرطان تخمدان را به صورت فهرست وار بیان خواهیم کرد:

از جمله سرطان های خوش خیم تخمدان عبارت اند از:

چه عواملی ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد؟

گرچه محققین نتوانسته اند علت اصلی این عارضه را مشخص کنند، اما عواملی را می توان در بروز آن موثر دانست:

• وجود سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان تخمدان
  • ژنتیک و اختلالات ژنتیکی
  • تجربه ابتلا به سرطان هایی مانند: سرطان سینه ، سرطان روده و سرطان رحم
  • اضافه وزن
  • مصرف دارو های ضد بارداری
  • هورمون درمانی های بعد از یائسگی
  • اندومتریوز
  • عدم بارداری قبلی
  • پرتودرمانی های لگنی
  • ایتلا به برخی ویروس ها نظیر اوریون
  • افزایش و کهولت سن

بانوان باید توجه داشته باشند که ابتلا به هر یک از این بیماری ها نشان دهنده ابتلای صد در صدی به سرطان تخمدان نیست.

علائم سرطان تخمدان

یکی از چالش برانگیزترین ویژگی های این سرطان نمود دیر هنگام آن است. این بیماری اغلب تا زمان رشد کافی تومور علائم و نمود خارجی ندارد. مضاف بر این به دلیل اینکه علائم این سرطان مشابه بیماری های دیگر است، اغلب بانوان احتمال سرطان تخمدان را در اولین مرحله نمی دهند.

اما علائم این عارضه شامل :

• نامنظم شدن سیکل قاعدگی
  • تجربه درد در ناحیه لگن
  • احساس درد هنگام مقاربت
  • ورم شکم
  • ابتلا به یبوست
  • کم شدن اشتها
  • احساس سیری با وجود مصرف کم مواد غذایی
  • ابتلا به اسهال

تشخیص سرطان تخمدان

برای تشخیص سرطان می توان از آزمایشات گوناگونی بهره برد. از جمله این آزمایشات می توان موارد زیر را نام برد:

معاینه لگنی: معاینات مرتب لگنی در طول سال عامل مهمی در پیشگیری از سرطان تخمدان و چه بسا بسیاری از بیماری های زنان است.

سونوگرافی: با سونوگرافی واژینال متخصص زنان می تواند توده های کوچک را ارزیابی کرده و آن را از کیست های کوچک تفکیک دهد.

آزمایش خون: آزمایش خون جهت بررسی ژن های حامل سرطان تجویز خواهد شد.

بیوپسی: این روش از بهترین راه های تشخیص قطعی سرطان تخمدان است. بهترین متخصص زنان می تواند با برداشت نمونه کوچکی از تخمدان و ارزیابی آن از عاری بودن علائم سرطانی، افراد را از وجود و یا عدم وجود سرطان تخمدان مطمئن کند.

درمان سرطان تخمدان

هر اندازه که سرطان پیشرفت کرده باشد، شانس بهبودی نیز کاهش می یابد. برای درمان سرطان تخمدان روش های درمانی زیر موثر خواهد بود:

• شیمی درمانی و پرتودرمانی
  • جراحی برداشت تومور
  • هورمون درمانی
هیستروسکوپی چیست؟

آیا مراحل عود سرطان تخمدان را می دانید؟

مراحل گسترش و انتشار سرطان تخمدان را می توان در چهار مرحله خلاصه کرد، که در هر یک از این مراحل تومور سرطانی در شرایط و موقعیت خاصی قرار دارد. با هم این مراحل را بررسی می کنم:

مرحله 1

این مرحله شامل سه زیر مرحله است:

1. وجود سرطان در یک تخمدان
  2. گسترش سرطان در هر دو تخمدان
  3. وجود سلول های سرطانی در خارج از رحم

مرحله 2

1. انتشار تومور به نواحی لگن
  2. انتشار تومور به لوله فالوپ
  3. انتشار تومور به مثانه و روده بزرگ

مرحله 3

1. انتشار سرطان به ناحیه شکم
  2. وجود سلول های سرطانی در کبد و طحال

مرحله 4

1. مرحله متاستاز و انتشار سلول های سرطانی به دیگر اندام ها
  2. انتشار سرطان به ریه
  3. انتشار سلول های سرطانی به مغز و پوست

بهبودی بعد از سرطان رحم چند درصد است؟

هر مقدار که از بروز این سرطان میگذرد، درمان را با چالش مواجه خواهد کرد. در ادامه با توجه به مراحل عود که در بالا ذکر شد میزان بهبودی در هر مرحله را بررسی خواهیم کرد:

مرحله 1: بهبودی تا 90 درصد

مرحله 2: بهبودی تا 70 درصد

مرحله 3: بهبودی تا 39 درصد

مرحله 4: بهبودی تا 17 درصد

نتیجه گیری

بانوان باید توجه داشته باشند که نمی توان با مشاهده هر گونه علامت احتمال بروز سرطان تخمدان را داد. گاها عفونت های زنان ناشی از عدم رعایت بهداشت و یا ندرتا به علت ژنتیک بانوان خواهد بود، لذا بانوان می یبایست با انجام معاینات ماهیانه، خود را از ابتلا به این عارضه خطرناک مصون دارند.

دکتر زهرا واحد پور فرد
متخصص زنان و زایمان (فلوشیپ تخصصی آنکولوژی زنان)

فارغ التحصیل سال ۷۹ پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی در کاشان و فارغ التحصیل رشته تخصص زنان وزایمان دانشگاه علوم پزشکی در کاشان است.
ایشان فارغ التحصیل رشته آنکولوژی زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در کاشان می باشد.

• عضو انجمن سرطان ایران
  • عضو انجمن سرطان های زنان ایران
  • عضو انجمن سرطان های زنان اروپا
برچسب ها: آیا تنبلی تخمدان همیشگی است | آیا فیبروم باعث بزرگی شکم میشود | ابغوره و تنبلی تخمدان | اندازه کیست تخمدان | اندازه نرمال فیبروم | بهترین | بهترین دکتر زنان برای عفونت | بهترین قرص برای تنبلی تخمدان | بهترین متخصص برای درمان سرطان رحم | بهترین متخصص زنان در کاشان | بهترین متخصص زنان و زایمان | بهترین متخصص زنان و زایمان در کاشان | تخمدان | تنبلی تخمدان از ترس تا واقعیت | تنبلی تخمدان و بارداری | درمان تنبلی تخمدان با ورزش | درمان تنبلی تخمدان چقدر طول میکشد | درمان کیست تخمدان با سیر | درمان کیست های تخمدان | درمان گیاهی فیبروم رحمی | دفع کیست تخمدان با داروی گیاهی | دکتر زهرا واحد پور متخصص زنان فوق تخصص آنکولوژی | دکتر زهرا واحدپور متخصص زنان فوق تخصص آنکولوژی | دکتر زهرا واحدپور متخصص زنان و زایمان | سرطان تخمدان | عدس و فیبروم | علائم تنبلی تخمدان | علت ایجاد فیبروم رحم چیست | علت فیبروم چیست | غذاهای مضر برای فیبروم رحمی | فیبروم رحم چگونه از بین میرود | کیست تخمدان | متخصص آنکولوژی در کاشان | متخصص آنکولوژی زنان در کاشان | متخصص انکولوژی زنان در کاشان | متخصص انکولوژی زنان یعنی چه | متخصص زنان خوب در تهران | متخصص زنان خوب در کاشان | متخصص زنان و زایمان در کاشان