کیست مویی تخمدان (درموئید) چیست؟

در طول عمر زندگی انسان بیماری های زیادی می تواند متوجه وی قرار بگیرد، به طوری که هر یک علائم و عوامل مختلفی دارد که می تواند جسم فنا پذیر انسان را از پای در بیاورد.

شاید برای شما مخاطبین عزیز سوالی تحت عنوان کیست درموئید ایجاد شده باشد، به همین خاطر و اهمیتی که این موضوع دارد برآن شدیم در این خصوص نوشتاری را آماده کنیم تا با مطالعه آن به دانشی هر چند اندک دست یابید.

کیست درموئید چپیست؟ چه علائمی دارد، چه عواملی در ایجاد آن نقش دارد؟

کیست مویی تخمدان از آن دسته بیماری های شایع است که مر بوط به اندام و آناتومی زنانه است.

کیست درمویید دکتر زهرا واحدپور فرد

کیست مویی تخمدان چیست؟

این نوع کیست که با نام درموئید نیز شناخته می شود، نوعی تومور خوش خیم رحم است که محتوای آن را خون، چربی، ناخت، استخوان، غضروف  و بافت های تیروئیدی تشکیل می دهد.

عموماٌ در سنین باروری خانم ها، بر روی یکی یا هر دو تخمدان ها ایجاد می شود. یکی از نکاتی که این بیماری را کمی راز آلود کرده است این است که در برخی موارد می تواند بدون هیچ علامتی باشد و فقط در صورت انجام چکاپ مشخص شود.

کیست درموئید چه علائمی دارد؟

در این عنوان با مطالعه فراوان، توانسته ایم علائمی که تا کنون از آن گزارش شده است را جمع بندی کرده و در این جا ذکر کنیم تا بتوانیم گامی هر چند کوچک در راه ارتقا آگاهی های عمومی برداریم.

• حالت تهوع و در پاره ای از موارد استفراغ هم ممکن است رخ دهد.
  • چاقی بدون علت نیز یکی دیگر از علائم آن محسوب می شود.
  • احساس درد در حین برقراری رابطه جنسی
  • بروز درد های در ناحیه شکم، لگن و حتی در زمان شروع دوره قاعدگی نیز ممکن است شدید تر از قبل شود.
  • ترشحات خونی غیر عادی و خارج از دوره عادت ماهانه
  • ایجاد تورم در ناحیه شکم به حدی که به نظر می رسد فرد مورد نظر باردار است.
  • اختلال در عملکرد برخی از اندام های بدنبسیار شایع است به عنوان مثال ممکن است در حین دفع ادرار و مدفوع با مشکل مواجه شوید.

چه عواملی در بروز کیست درموئید تخمدان دخیل هستند؟

کیست درموئید از آن دسته کیست های قوی است که می تواند به عنوان یک اعضای بدن شکل بگیرد.

البته که هنوز دلیل قطعی در این باره وجود ندارد که چه عواملی در بروز آن نقش دارند اما می توانیم چند مورد از اتفاقاتی که در زندگی هر زنی ممکن است رخ دهد را در ابتلا به کیست درموئید سهیم بدانیم.

بارداری و بالطبع آن تغییرات هورمونی که در بدن هر زنی ممکن است ایجاد شود.

بالا بودن سطح هورمون های استروژن در هر زنی می تواند یک عامل در ابتلا به کیست درموئید شناخته شود که برای کنترل میزان آن باید به یک متخصص زنان مراجعه کرد و انواع آزمایش های تشخیصی در این خصوص را انجام داد.

بروز عفونت شدید در ناحیه لگن خانم ها که یکی از اعضای مهم و حساس در اندام زنانه است ممکن است در ایجاد کیست مویی تخمدانی نقش داشته باشید.

همینطور سن هم می تواند در ابتلا به چنین عارضه های موثر باشد، به عنوان مثال در گروه سنی ۲۰-۳۰ سال این عارضه بسیار شایع بوده است.

هم چنین اگر سابقه ابتلا به چنین کیست های داشته باشید می تواند برای بار دوم عود کند و به شکل شدید تری ایجاد شود.

کیست مویی تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

با مراجعه به بهترین متخصص زنان می توانید برای تشخیص کیست درموئید اقدام کنید، تشخیص بالینی به این صورت است که در ابتدا با معاینات فیزیکی در ناحیه لگن می توانند به نوع کیست نیز پی ببرند، اما برای اطمینان خاطر از تشخیص پزشک نواع آزمایش ها و تصویر برداری ها را تجویز می کند تا با بررسی نتایج آن ها به نوع، شکل و اندازه دقیق تری از این نوع کیست پی ببرد.

درمان کیست تخمدان (کیست درموئید)

در شرایطی که تشخیص انجام شده است، هر چه سریع تر باید به درمان اقدام کنید، در غیر این صورت ممکن است کیست باعث اختلال در عملکرد خون رسانی به اقصاء نقاط بدن شود.هم چنین احتمال بروز مشکلات نازایی نیز وجود دارد.

البته قبل از اقدام بهدرمان، باید تمامی سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک خود قرار دهید، تا با ارزیابی هر کدام از آن ها تصمیمی مشخص گرفته شود.

یکی از بهترین گزینه های درمانی بیماری شایع زنان جراحی به روش لاپاراسکوپی است که عمل جراحی را برای بیمار موفقیت آمیز می کند.

به جز لاپاراسکوپی، انواع دیگری از درمان با روش جراحی وجود دارد، سیستکتومی، نوعی جراحی به روش باز قدیمی است، در این گونه جراحی ها جراح سعی بر حفظ بافت تخمدان ها می کند و تا حدی که اندازه کیست اجازه دهد تخمدان را نگه می دارند تا شانس باروری برای خانم وجود داشته باشد، زیرا تخمدان عضو اصلی در باروری است.

اوفورکتومی: از روش های دیگر درمان جراحی کیست درموئید است که به برداشتن یک یا هر تخمدان می پردازد زیرا زمانی که این روش را انتخاب می کنند به این معنا است که کیست از اندازه طبیعی خود خارج شده است و تمامی قسمت های این عضو را درگیر کرده است.

کیست درموئید

جمع بندی در مورد مبحث کیست مویی تخمدان

اگر هر زنی به طور مداوم چکاپ نشود ممکن است به کیست درموئید مبتلا باشد و از وجود آن با خبر نباشد، در این صورت در زنان بالای ۴۰ سال سن احتمال بدخیم شدن آن وجود دارد و پیشرفت این بیماری می تواند عارضه ی جدی تری را برای فرد رقم بزند. البته که تنها راه پیشگیری از ابتلا به چنین بیماری های همین معاینات و چکاپ های دوره ای است.