کیست رحم

کیست نامی آشنا که عموم خانم ها حتی دختران مجرد نیز با این نام آشنا هستند. علت ایجاد کیست متفاوت است و شاید خانم اطلاعات محدودی نسبت به آن داشته باشند و با مشاهده علائم آن متوجه چنین مشکلی نشوند اما همین بیماری به ظاهر ساده می تواند خطرناک شود اگر به موقع درمان نشود. در ادامه به توضیح بیشتر می پردازیم.

کیست رحم چیست؟

کیست رحم یا کیست تخمدان ؟ هر کدام چه علائمی دارند و در تفاوتشان در چیست ؟

کیست رحم در دیواره های رحم به وجود می آید و با روش های تشخیصی مانند سونوگرافی قابل بررسی است . کیست تخمدان نیز به خاطر آزاد نشدن فولیکول ها در تخمک گذاری به وجود می آید .

کیست درمویید دکتر زهرا واحدپور فرد

کیست تخمدان

تخمدان ها در رحم و در دو طرف به صورت شاخک کوچکی قرار دارند که هرگاه تخمک های آماده آزادسازی ، پاره نشوند یک ساک حاوی مایع در تخمدان به وجود می آید که به آن کیست تخمدان می گویند.

علائم کیست تخمدان

یکی از علائم شایع که می تواند دلایل مختلف داشته باشد نامنظمی در قاعدگی است. این بی نظمی تواند یکی از علائم کیست باشد که با زودتر شدن دوره قاعدگی و یا خونریزی های طولانی همراه است .

درد شکم، درد در هنگام روابط جنسی و گاهی نفخ شکم می تواند از علائم کیست تخمدان باشد.

درمان کیست تخمدان

کیست های ایجاد شده عموما خوش خیم هستند و در دوره درمانی کوتاه درمان می شود . کیست های بدخیم در افراد با سن بالا شیوع بیشتری دارد. اما اغلب در مدت زمان 2 ماه درمان می شوند.

کیست رحم

تعریفی آشنا از رحم، رحم یک گلابی وارونه است که در وسط بین مثانه قرار دارد. رحم شامل سه بخش داخلی، میانی و خارجی تشکیل شده است. رحم به خاطر عضو اصلی باروری در خانم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و باید به طور منظم غربالگری های دهانه رحم انجام شود . کیست های رحم دلایل زیادی دارند و با توجه به علت تقسیم بندی می شوند. در ادامه بخشی از کسیت های شایع رحمی را معرفی می نماییم.

کیست اندومتریوز

این نوع کیست ها به خاطر سلول های ایجاد شده بین جدار داخلی و جدار میانی عضلانی رحم به وجود می آید . این سلول ها به جز رحم در قسمت های مختلف بدن نیز مشاهده می شوند.

علائم تنبلی تخمدان

ادنومیوز

این کیست در جدار داخل رحم و در قسمت عضلانی رحم ایجاد می شود. معمولا این نوع کیست ها در افرادی که زایمان سزارین و یا سقط جنین داشته اند بیشتر دیده می شود. همچنین زنان که دوره قاعدگی طولانی با خونریزی شدید را می گذرانند و سابقه ارثی این بیماری را دارند.

این نوع کیست بدون علامت بوده و با دقت در نظم و طبیعی بودن دوره قاعدگی می توانید متوجه آن شوید.

فیبروم

فیبروم رحم ، بیماری که خانم ها آشنایی بیشتری با آن دارند. فیبروم ها سلول های عضلانی هستند که گاهی در سونوگرافی ها به صورت کیست داخل رحم خود را نشان می دهد. فیبروم ها توده های خوش خیم هستند که وجود آن نگران کننده نیست اما باید بعد از مشخص شدن سریعا درمان شود تا حجم آن افزایش نیابد. در برخی موارد خانم ها آنقدر دیر برای درمان مراجعه می کنند که وزن فیبروم به چند کیلو نیز می رسد . فیبروم ها با علائمی مانند خونریزی شدید ، درد و فشار آوردن به اطراف رحم ، همراه هستند.

علائم فیبروم رحم

حال علائم فیبروم چیست و چطور می توان به وجود آن پی برد برای رسیدن به این سوال با ما همراه باشید.

باید بدانید برخی علائم فیبروم غیر قابل تشخیص توسط انسان عادی نیست اما علائمی دارد که می توان با استفاده از آن پی به چنین بیماری برد مانند احساس فشار مثانه که با تکرر ادرار همراه است، احساس یبوست پیوسته و درد شکمی که می تواند با ناباروری نیز همراه باشد.

خطرات کیست رحم

ایجاد کیست در تخمدان خطرات جدی به دنبال ندارد اما در برخی موارد ممکن است باعث تغییر در موقعیت تخمدان ها شود و جریان خون را قطع کند که بیمار به صورت دردهای شدید شکمی آن را تجربه می کند و در موارد شدید مجبور به خارج کردن کیست می شود.

کیست ها به ندرت به سرطان تبدیل می شوند و عموما با مصرف دارو و یا جراحی درمان می شود اما ممکن است ایجاد تومورهایی کند که خوش خیم هستند مانند کیست درمویید که یک تومور خوش خیم محسوب می شود و احتمال بدخیمی آن و ایجاد سرطان بسیار کم است.

آزمایش پاپ اسمیر

کلام آخر

با توجه به موارد توضیح داده شده ، داشتن کیست چه در تخمدان و چه در جداره های رحم می تواند خطرناک باشد و تاثیر منفی در رحم به جا بگذارد اگر به موقع درمان نشود.

دکتر زهرا واحد پور فرد
متخصص زنان و زایمان (فلوشیپ تخصصی آنکولوژی زنان)

فارغ التحصیل سال ۷۹ پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی در کاشان و فارغ التحصیل رشته تخصص زنان وزایمان دانشگاه علوم پزشکی در کاشان است.
ایشان فارغ التحصیل رشته آنکولوژی زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در کاشان می باشد.

• عضو انجمن سرطان ایران
  • عضو انجمن سرطان های زنان ایران