چسبندگی رحم، علل و راه درمان

چسبندگی رحم

رحم به عنوان بخش اصلی باروری در خانم ها از اهمیت زیادی برخوردار است. این عضو از بدن شامل تخمدان ها است که وظیفه آزاد کردن تخمک ها را به عهده دارد. هر گاه رحم دچار کمترین آسیبی شود درصد ناباروری در فرد بالا می رود که این موضوع می تواند در روند زندگی فرد مشکل ایجاد نماید. یکی از آسیب هایی که رحم را در خطر قرار می دهد، چسبندگی رحم است. چسبندگی رحم با هر گونه زخم و عفونت در رحم ایجاد می شود.

چسبندگی رحم چیست؟

زمانی که رحم دچار زخم هایی شود ، می تواند زمینه ایجاد چسبندگی در رحم باشد. یعنی به زخم هایی که در بافت جداره دیواری رحم ایجاد شود چسبندگی رحم گویند. این چسبندگی عموما بعد از ایجاد زخم در حفره رحم مانند اتساع و کورتاژ مشاهده می شود که به دلایل اتمام بارداری ، سقط جنین، خونریزی بیش از اندازه بعد از زایمان و یا مشکلات ژنتیکی به وجود می آید.

دلایل دیگر ایجاد زخم می تواند به خاطر درمان هایی باشد که با جراحی همراه هستند مانند پولیپ رحم، فیبروم و یا بیماری اندومتریوز که به صورت سرپایی جراحی می شوند.

چسبندگی-رحم

علائم چسبندگی رحم

بسیاری از بیماری های زنان بدون علامت هستند و خود باعث بروز بیماری هایی می شوند که به خاطر وجود علائم بیماری جدید به متخصص زنان مراجعه می شود. چسبندگی رحم ممکن است تنها باعث به هم خوردن دوران قاعدگی شود و یا قاعدگی رخ ندهد . چسبندگی رحم تاثیر زیادی در سقط مکرر و ناباروری دارد به طوری که فرد به خاطر این مشکلات به متخصص مراجعه می کند که در روند بررسی بیماری متوجه وجود چسبندگی رحم خواهد شد .

چسبندگی رحم می تواند در موارد خاص باعث جلوگیری از خروج قاعدگی شود که این موضوع باعث درد لگن و یا قاعدگی های دردناک می شود.

علت ایجاد چسبندگی رحم

همانطور که ذکر شد علت ایجاد چسبندگی وجود زخم هایی در پوشش دیواره رحم است. این زخم ها به دلایل مختلف ایجاد می شود مانند جراحی رحم مانند اتساع و کورتاژ، زخم های بعد از سزارین و یا بخیه هایی که برای جلوگیری از خونریزی انجام می شود. جراحی هایی که برای درمان اندومتریوز، عفونت رحم و دیگر روش های درمانی می تواند شامل آن باشد.

چطور چسبندگی رحم تشخیص داده می شود؟

برای هر بیماری و مشکل روش های تشخیصی مختلفی ارائه می شود. البته هنوز بسیاری از بیماری ها راه تشخیص مناسب و کاربردی ندارند اما برای تشخیص این بیماری روش های مختلفی وجود دارد از جمله:

با استفاده از اشعه ایکس به نام هیستروسالپنگوگرام که با یک سوند کوچک در دهانه رحم ، رنگ به داخل رحم وارد می شود تا داخل رحم قابل مشاهده شود .

سونوگرافی شور که در این مورد یک محلول شور وارد حفره رحم شده و آنگاه سونوگرافی انجام می شود.

یکی دیگر از موارد تشخیصی استفاده از هیستروسکوپی است که با بهره گیری از آن داخل رحم مشاهده شده و چسبندگی تشخیص داده می شود.

چسبندگی رحم درمان دارد؟

یکی از درمان هایی که برای چسبندگی رحم استفاده می شود هیستروسکوپی است. با این دستگاه هم تشخیص بیماری و هم درمان انجام می شود. البته از لاپاراسکوپی نیز برای مشاهده رحم برای جلوگیری از ایجاد سوراخ شدن با هیستروسکوپی استفاده می شود . این مزیت در سونوگرافی نیز وجود دارد و با استفاده از آن می توان رحم را مشاهده نمود که از سوراخ شدن توسط هیستروسکوپی جلوگیری می شود. گاهی متخصص زنان مجبور می شود از چند روش درمانی استفاده نماید که در مواردی که بیماری شدت دارد ، کاربرد دارد.

گاهی اوقات بر طبق شرایط هورمون و یا داروهای ضد التهابی به بیمار توصیه شود و یا از یک سوند پلاستیکی استفاده شود که به مدت چند روز تا چند هفته از دیواره ها محافظت نماید تا بهبودی حاصل شود .

بهتر است این مشکل در زودترین زمان درمان شود. گاهی تاثیرات ناباروری آن به گونه ای خواهد بود که در روند ان را بسیار کند می کند . در نتیجه بهتر است با معاینات دوره ای به وجود این مشکل پی برده و درمان آن را آغاز نمایید.

نکته مهم در مورد چسبندگی رحم

هیستروسکوپی رحم برای درمان چسبندگی می تواند باعث بروز زایمان زودرس و یا خونریزی شود و یا جفت  به صورت غیرطبیعی به دیواره رحم قرار گیرد. این موارد در بارداری بعد از درمان هیستروسکوپی ، احتمال وقوع دارد.

هیستروسکوپی

هیستروسکوپی می تواند هم برای تشخیص و هم برای درمان استفاده شود. با استفاده از لوله های هیستروسکوپ که یک لوله باریک است ، وارد رحم بیمار شده و داخل رحم به راحتی قابل مشاهده است. این لوله باریک از طریق واژن وارد رحم می شود. این وسیله پزشکی تاثیر زیادی در درمان و تشخیص بیماری های شایع زنان داشته است و توانسته بسیار موفق عمل نماید.

ناباروری در چسبندگی رحم

هنگامی که لوله های فالوپ چسبندگی رحم داشته باشند ، ناباوری ایجاد می شود که باید جراحی ترمیمی صورت گیرد . راه دیگری نیز مانند درمان با IVF وجود دارد که در مقابل جراحی بهتر عمل کرده و هزینه پایین تری نیز دارد. گاهی بعد از برداشتن چسبندگی رحم بیمار می تواند باردار شود . اما در شرایطی نیز مجبور به استفاده از روش های کمک باروری می شود. در مواردی که بیماری اندومتریوز وجود دارد بعد از برطرف شدن شانس باردرای تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.

کلام آخر

بیماری های زنان به خصوص بیماری هایی که رحم را تحت شعاع قرار می دهد بسیار پر اهمیت هستند . به گونه ای که هر نوع آسیب می تواند در بارداری و سلامت وی تاثیر گذار باشد. چسبندگی رحم نیز به دلایل مختلف که در این مبحث ارائه شد ، ایجاد می شود . اما باید قبل از اینکه ایجاد مشکل جدی برای بیمار نماید ، درمان شود. این بیماری به خاطر اینکه علائم خاصی ندارد ، شما می توانید با چکاپ های دوره ای و غربالگری های رحم از وجود آن آگاهی یابید.