پولیپ رحم و درمان آن

پولیپ رحمی

خونریزی های شدید یکی از نشانه هایی است که متخصص زنان را به تشخیص پولیپ رحم مجاب می کند. البته این نشانه تنها در این عارضه وجود ندارد، اما مهمترین نشانه در ابتلا به پولیپ رحم است.

توجه به سلامت رحم و دستگاه تناسلی برای بانوان بسیار حائز اهمیت است. هر گونه ابتلا به بیماری ناحیه دستگاه تناسلی و رحم می تواند خطر ناباروری را در بانوان ایجاد کند، از این رو برخی بانوان به دنبال تشخیص علت ناباروری هستند که به وجود این عارضه پی خواهند برد.

اگر شما نیز به تازگی با این تشخیص مواجه شده اید بهتر است درباره علل و نشانه های این بیماری و همچنین راه های درمانی آن بیشتر اطلاعات کسب کنید.

پولیپ-رحم

پولیپ رحم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پولیپ رحم نوعی زائده در دیواره رحم بوده که می تواند خوش خیم و یا بدخیم باشد. اغلب پزشکان محتمل ترین علت برای خونریزی های غیر طبیعی بانوان را وجود پولیپ های رحمی می دانند.

پولیپ ها در واقع غده های برجسته متصل به دیواره رحم هستند که می توانند پایه دار و یا بدون پایه باشند. این غده ها غالبه خوشه ای و یا ممکن است در مواقعی به صورت تکی در ناحیه رحم یافت شوند.

۹۵ درصد پولیپ های رحمی خوشخیم بوده و هیچ گونه علامتی ندارند. هر یک از غده های پولیپ دارای هسته ای تغذیه کننده است که بنابر رشد آن ها می تواند از چند میلی متر تا چند سانتی متر متغیر باشد.

علت به وجود آمدن پولیپ رحم

علتی مشخص برای بروز پولیپ های رحمی شناخته نشده است، اما محققان دریافته اند که تولید این غدد با میزان ترشح هورمون ها رابطه ای مستقیم دارد. دوره های قاعدگی بانوان همسو با تغییرات هورمونی شکل می گیرد، بنابراین نوسانات ترشح هورمون استروژن می تواند موجب ضخیم شده دیواره رحم از مخاط رحمی شده و تشکیل پولیپ رحم را منجر شود.

به طور کلی می توان عواملی را زمینه ساز ابتلا به پولیپ رحم دانست که به قرار زیر است:

• افزایش سن
  • قرارگیری در دوران یائسگی
  • افزایش وزن
  • مصرف برخی داروهای کاهش دهنده استروژن
  • ابتلا به فشار خون بالا

علائم پولیپ رحم

همانطور که پیشتر اشاره شد پولیپ رحم ممکن است عاری از علائم بوده و فرد به جهت معاینه و یا پیگیری درمان ناباروری متوجه بروز این عارضه شود. بانوان توجه داشته باشند در صورت بروز علائم ممکن است تصور کنند که این نشانه ها ناشی از ابتلا به سرطان رحم و یا ابتلا به آندومتریوز باشد. شباهت برخی نشانه های پولیپ رحم با این بیماری بانوان را ملزم به مراجعه به متخصص زنان خواهد کرد.

اگر خونریزی های شدید موجب این تشخیص های متفاوت شده است، بهتر است درباره ویژگی این خونریزی ها بیشتر بدانید.

ویژگی خونریزی های ناشی از پولیپ رحم:

• خونریزی شدید در زمان عادت ماهیانه
  • خونریزی و یا مشاهده لکه خون بین دو عادت ماهیانه
  • مشاهده خون و و یا لکه خونی بعد از برقراری رابطه جنسی
  • مشاهده خون و لکه خونی بعد از یائسگی
  • تجربه قاعدگی های نامنظم

چگونگی تشخیص پولیپ رحم

شاید این پرسش برای شما مطرح شود که شباهت های علائم پولیپ رحم با دیگر بیماری های زنان را چطور می توان به یک تشخیص مشخص تقلیل داد؟

باید بیان کنیم که بانوان بهتر است برای دریافت تشخیص قطعی به بهترین متخصص زنان مراجعه کنند. وی با معاینه لگنی می تواند وجود و یا عدم جود پولیپ رحم را تشخیص دهد. در صورتی که معاینه بالینی نتواند به تشخیص قطعی بینجامد روش های دیگری برای رسیدن به قطعیت وجود دارد که در ادامه خواهید خواند:

• انجام سونوگرافی واژینال
  • هیستروسونوگرافی
  • هیسترسکوپی
  • بیوپسی رحم
  • کورتاژ تشخیصی

آیا ابتلا به پولیپ رحم قابل پیشگیری است؟

پاسخ به این سوال منفی است ، در واقع هیچگونه اقدام پیشگیرانه ای برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه نمی توان ارائه داد. اما با کنترل عوامل خطر ساز مانند افزایش وزن و یا عدم استفاده از برخی دارو هایی که منجر به ایجاد پولیپ می شود، می توان تا حدودی احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش داد.

چگونگی درمان پولیپ رحم

درمان پولیپ رحم بنابر میزان پیشرفت آن متفاوت خواهد بود. بنابراین اگر در اطرافیان شما فردی درمان جراحی را برای پولیپ رحم دریافت کرده است به معنای لزوم استفاده این درمان برای شما نخواهد بود.

ابتلا به پولیپ رحم بدون نشانه

در صورتی که به پولیپ رحم مبتلا باشید، اما این عارضه برای شما هیچگونه علائمی را به همراه نداشته باشد، نیازمند درمان خاصی نخواهید بود. اما اگر در زمان یاسئگی به سر می برید به دلیل احتمال سرطانی شد این زائده در رحم، ممکن است تجویز برداشت پولیپ را از سوی متخصص زنان دریافت کنید.

دارو درمانی پولیپ رحم

در مواقعی که پولیپ رحم با نشانه های خود موجب آزار فرد مبتلا شده باشد و یا احتمال ناباروری را افزایش دهد متخصص استفاده از دارو های محرک تولید استروژن را توصیه خواهد کرد. مصرف این دارو ها ضمن کاهش بروز علائم مثل خونریزی کاهش اندازه پولیپ را نیز در پی خواهد داشت. البته توجه داشته باشید در مواقعی ممکن است قطع دارو موجب برگشت بیماری شود.

جراحی پولیپ رحم

در اکثر مواقع متخصص زنان در همان زمان تشخیص پولیپ پیشنهاد برداشت آن را برای جلوگیری از پیشرفت عود بیماری توصیه خواهد کرد. برداشت پولیپ رحم می تواند با انجام جراحی های هیسترسکوپی و یا کورتاژ تشخیصی صورت گیرد. اما زمانی که پولیپ رحم به حد سرطانی شدن رشد کرده باشد متخصص زنان تشخیص جراحی برداشت رحم را خواهد داد که توسط جراحی هیسترکتومی انجام می شود.

توصیه پایانی

بانوان با ورود به زمان باروری که با اولین تجربه قاعدگی شروع می شود، مستعد ابتلا به بیماری های زنان خواهند بود. درمان بیماری های شایع زنان در حال حاضر بیش از گذشته مورد توجه بانوان قرار گرفته است که خوشبختانه این استقبال می تواند بانوان را از ابتلا به بیماری های حاد مصون دارد.

پیشنهاد می شود قبل از بروز بیماری به طور مرتب برای چکاپ های ماهیانه به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید.