علت به وجود آمدن فیبروم رحم

فیبروم های رحمی مهمان های ناخوانده ای هستند که از سن باورری یعنی از ۱۶ سالگی تا ۶۰ سالگی هر از گاهی به سراغ بانوان می آیند. این فیبروم ها تومورهای سرطانی خوش خیمی بوده که در بافت عضلانی رحم رشد می کنند، اندازه آن ها از یک لوبیا گرفته تا به اندارزه یک خربزه متغیر است.

اغلب بانوان در طول زندگی خود بار ها با این فیبروم ها مواجه می شوند که برخی از آن ها نیز بی نشانه بوده و نیامده رخت سفر می بنند، در این حالت برای این فیبروم ها جای نگرانی نیست . اما برخی از آن ها ممکن است به مدت طولانی در رحم جا خوش کنند و برای صاحب خانه مشکلات عدیده ای را ایجاد کنند.

آیا شما از آن دسته بانوانی هستید که از این عارضه بیم دارید؟ آیا نگران عواقب آن هستید؟ اصلا علت بروز این پدیده در رحم را می دانید؟

اگر این سوالات برایتان بی پاسخ مانده است پیشنهاد می کنیم خواننده این مقاله باشید:

چقدر درباره علت به وجود آمدن فیبرو ها می دانید؟

با وجو اینکه علت دقیق در به وجود آمدن این عارضه در دست نیست، اما می توان برای آن برخی علل را در نظر گرفت که در ادامه می خوانید:

ژنیتیک

اگر فردی در خانوده خود سابقه ابتلا به فیبروم داشته باشد، شانس ابتلا به این بیماری برای او بیش از سایرین است. اگر علت ابتلا به فیبروم در شما ژنیتک باشد نمی توانید برای درمان آن از روش خاصی استفاده کنید، لذا می بایست از علل دیگر آن جلوگیری کنید.

تغیییرات هورمونی

یکی از دلایل عمده در ایجاد فیبروم ها را می توان در عدم توازن تولید هورمون ها دانست. این عارضه تا قبل از یائسگی به دلیل تولید مکرر هورمون ها امکان بروز دارند، اما با آغاز یائسگی از اندازه آن ها کاسته می شود . اما اگر پس از یائسگی به دلایل مختلف بانوان از هورمون درمانی استفاده کنند باید شاهد رشد مجدد فیبروم ها باشند. چراکه رشد فیبرو ها رابطه مستقیمی با هورمون ها به خصوص هورمون استروژن داشته که خود عامل رشد فیبروم ها است. البته این هورمون برای  بدن مفید بوده که از جمله اهمیت آن را می توان در مواردی نظیر سلامت  قلب و مغز، سلامت پوست و مو و همچنین در ایجاد میل جنسی دانست. اما اگر همین هورمون در میزان تولید در بدن دچار اختلال شود رشد فیبروم ها را در پی خواهد داشت.

علت ایجاد فیبروم رحم

کاهش تولید پروژسترون

این هورمون نیز به اندازه استروژن برای رشد فیبروم ها دارای  اهمیت است. و کمبود آن به نسبت هورمون اسروژن می تواند ایجاد فیبروم در رحم کند.

اضافه وزن

جالب است بدانید که بافت چربی بدن نیز به عنوان غدد درون نیز عمل می کند و می تواند برخی هورمون ها را تولید کند. به عبارت دیگر علاوه بر هورمون هایی که توسط تخمدان ها تولید می شوند در صورت اضافه وزن نیز بافت چربی بدن توانایی تولید هورمون استروژن را خواهند داشت، بنابریان می توان اضافه وزن را نیز در ایجاد فیبروم های رحم دخیل دانست. در واقع ابتلا به فیبروم رحم در بانوان چاق بیش از از افراد دیگر خواهد بود.

مصرف غذاهای قندی

مصرف مواد غذایی و خورراکی های حاوی قند بسیار، می تواند به دلیل ایجاد التهاب منجر به ایجاد فیبروم رحم شوند. در ادامه برخی از این مواد غذایی را نام می بریم:

• کربوهیدرات ها
  • الکل
  • قند های مصنوعی
  • محصولات فرآوری شده

استرس و اضطراب

فرآیندی که استرس در بدن ایجاد فیبروم رحم می کند، بسیار جالب است. با خواندن این پاراگراف چرخه تبدیل استرس به ایجاد فیبروم رحم را خو.اهید دید.

استرس می تواند در بدن باعث افزایش کورتیزول شود زمانی که کورتیزول در بدن افزایش می یابد موجب انتشار قند از اندام هایی نظیر کبد و عضلات به دیگر نقاط بدن می شود و همانطور که می دانید افزایش قند افزایش انسولین را در پی خواهد داشت. تمامی این چرخه موجب چاقی و اضافه وزن شده و در نیتجه ایجاد فیبروم در رحم را توجه خواهد کرد. پس تا می توانید از استرس و اضطراب دوری کنید.

هورمون تراپی یا هورمون درمانی

زمانی که بانوان در سن یائسگی از هورمون درمانی استفاده می کنند، میزان ابتلا به فیروم رحم را افزایش می دهند.

علائم فیبروم رحم

حال که تاحدودی با علت این پدیدیه شایع در بانوان آشنا شده اید، بهتر است کمی هم درباره علائم آن بدانید. اگر می خواهید بدانید که شما نیز مبتلا به فیبروم رحم هستید یا خیر تا پایان این مقاله همراه ما باشید:

این نکته حائز اهمیت است که برخی فیبروم ها حتی فیبروم های بسیار بزرگ ممکن است علائم مشهودی نداشته باشند، لذا تنها با معاینات لگنی فرد از وجود آن ها با خبر می شود. از علائم شایع فیبروم رحم می توان موارد زیر را نام برد:

• منوراژی یا همان افزایش خونریزی در زمان قائدگی
  • احساس فشار در مثانه و در پی آن تکرر ادرار
  • احساس فشار بر رکتوم و در نیتجه ابتلا به یبوست
  • احساس دردهای شکمی
  • افزایش سایز در ناحیه کمر
  • ناباروری

پیشگیری از فیبروم رحم

همانطور که در بالا اشاره شد، گرچه این عارضه می تواند عاری از علائم و نشانه ها باشد، اما اغلب با رعایت برخی نکات می توان از بروز آن جلوگیری کرد. از جمله:

• ورزش های منظم
  • ثابت نگه داشتن وزن
  • تغییر سبک زندگی به سمت ایجاد رژیم غذایی مناسب

درمان فیبروم رحم

اولین راه حلی که برای درمان فیبروم رحم به ذهن خطور می کند جراحی هیسترکتومی است که در آن رحم بانوان به طور کل خارج می شود، به این خاطر است که از عوارض این عارضه ناباروری را یاد می کنند. اما آیا این تنها راه درمان است؟

باید توجه داشته باشید که فیبروم ها ممکن است بدون نشانه باشد، در این صورت درمان، منوط به تشخیص صد در صدی خواهد بود که با یک معاینه ساده لگنی امکان پذیر است. افراد می توانند با مراجعه به متخصص زنان راه های پیشنهادی در جهت درمان فیبروم رحم را دریافت کنند و درباره الزام به جراحی هیسترکتومی با پزشک خود مشورت کنند. از درمان های موجود برای فیبروم رحم می توان موارد زیر را نام برد:

• دارو درمانی در جهت کنترل رشد فیبروم ها
  • دارو درمانی در جهت کاهش اندازه فیبروم ها
  • هایفوتراپی جهت از بین بردن فیبروم ها
  • میومکتومی
  • هیسترکتومی

سخن پایانی

بانوان باید توجه داشته باشند که این عارضه ممکن است به احتمال بالا  در شروع دوران باروری برای شان رخ دهد، لذا مراجعه به بهترین دکتر درمان فیبروم رحم می توانند از میزان سلامت رحم خود اطمینان حاصل کنند و یا در صورت ابتلا به آن در جهت درمان اقدام های لازم را انجام دهند.