علت، علائم و تشخیص سرطان رحم

سرطان رحم چيست؟

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که از دهانه رحم شروع می شود. دهانه رحم استوانه ای توخالی است که قسمت تحتانی رحم یک زن را به مهبل وصل می کند. بیشتر سرطان های دهانه رحم به وسيله سلول هایی روی سطح دهانه رحم شروع می شوند.

سرطان رحم جزو عامل اصلی مرگ و میر در زنان بود. اما این مسئله از زمانی که تست های غربالگری بسیار گسترده شده و رواج پيدا كرده اند، تغيير كرده است.

علائم و نشانه هاي سرطان رحم

بسیاری از بانوان مبتلا به سرطان دهانه رحم در ابتدای ظهور اين بيماري متوجه آن نیستند، چراكه اين سرطان در مراحل اوليه خود علائمي بروز نمي دهد. همحنين زماني كه علائم و نشانه ها ظاهر مي شوند افراد به راحتي آن را با شرايط عادي مانند دوره قاعدگي و يا عفونت ادراري اشتباه مي گيرند.

به طور كلي علائم و نشانه هاي معمول سرطان دهانه رحم عبارت اند از:

– خونریزی غیرمعمول مانند بین دوره هاي قاعدگي، بعد از رابطه جنسی و یا بعد از یائسگی

ترشحات واژینال غيرمعمول كه مي تواند همراه با بو باشد

– احساس درد در ناحيه لگن

– درد به هنگام ادرار

– احساس نياز به ادرار به دفعات بيشتر

سرطان-رحم

علل و دلايل بروز سرطان دهانه رحم

در بیشتر موارد سرطان دهانه رحم در اثر ویروس جنسی ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این همان ویروس است که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود.

حدود ۱۰۰ نوع مختلف ويروس HPV وجود دارد كه فقط انواع خاصی باعث سرطان دهانه رحم می شوند. دو نوع که بیشترین عامل ایجاد سرطان هستند HPV-16 و HPV-18 هستند.

آلوده بودن به یک ویروس ناشی از سرطان HPV به این معنی نیست که شما به طور قطع به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهید شد. سیستم ایمنی بدن اکثریت قریب به اتفاق عفونت های HPV از بین می برد.

HPV همچنین می تواند باعث بروز سرطان های دیگر در زنان و مردان شود. این سرذان ها شامل موارد زير مي شود؛

– سرطان ولووار

سرطان واژن

– سرطان آلت

– سرطان مقعد

– سرطان رکتوم

– سرطان حنجره

گفتني است HPV یک عفونت بسیار شایع است.

غربالگري سرطان رحم

به طور كلي تشخيص وجود سرطان رحم از راه هاي زير امكان پذير است؛

تست پاپ اسمير

انجام تست پاپ اسمير می تواند سرطان دهانه رحم و سلول های سرطانی که ممکن است روزی به سرطان دهانه رحم تبديل شوند را تشخيص دهد.

توصيه مي شود غربالگری سرطان دهانه رحم و تست پاپ اسمير به منظور تشخيص تغییرات پیش سرطانی از سن ۲۱ سالگی به بعد انجام شود.

مرحل انجام آزمایش های غربالگری به شرح زير است؛

تست پاپ اسمير: در طی انجام آزمایش پاپ اسمير پزشک سلول های دهانه رحم را از طريق يك وسيله مخصوص نمونه گيري مي كند و به آزمايشگاه مي فرستد تا هرگونه ناهنجاري در اين ناحيه بررسي شود.

آزمایش پاپ اسمير می تواند سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم را تشخيص دهد. از جمله سلول های سرطانی و سلول هایی كه نشان دهنده بروز تغييرات  و افزايش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

تست HPV DNA: آزمایش HPV DNA شامل آزمایش سلول های جمع آوری شده از دهانه رحم برای عفونت با هر یک از انواع HPV است که به احتمال زیاد منجر به سرطان دهانه رحم می شوند.

همچنين شما مي توانيد در مورد ساير گزینه های غربالگری سرطان دهانه رحم با پزشک خود صحبت کنید.

تشخيص سرطان دهانه رحم

بیوپسی مخروطی

اگر فردي مشکوک به سرطان دهانه رحم باشد احتمالاً پزشک اقدام به معاینه دقیق گردن رحم می کند. براي اين كار پزشك از یک ابزار بزرگنمایی ویژه (کولپوسکوپ) برای بررسی سلول های غیر طبیعی استفاده می كند.

در طول معاینه کولپوسکوپی، پزشک احتمالاً نمونه ای از سلولهای دهانه رحم (بیوپسی) را برای آزمایشگاه ارسال می کند. همچنين برای بدست آوردن نمونه بافت پزشك ممكن است موارد زير را انجام دهد؛

بیوپسی پانچ

اين روش شامل استفاده از یک ابزار تیز برای جدا کردن نمونه های کوچکي از بافت دهانه رحم است.

کورتاژ غدد درون رحمی

در اين روش از یک ابزار کوچک قاشق شکل یا یک برس کوچک نازک استفاده می شود تا يك نمونه بافتی از دهانه رحم خارج كند.

اگر انجام بیوپسی پانچ یا کورتاژ براي بيمار و پزشك نگران كننده باشد، پزشک ممکن است یکی از آزمایش های زیر را انجام دهد:

حلقه سیم برق

اين روش از طريق یک سیم الکتریکی ولتاژ کم برای بدست آوردن نمونه اي كوچك از بافت استفاده مي كند. عموماً این کار تحت بی حسی موضعی و در مطب انجام می شود.

بیوپسی مخروط: اين روشی است که به پزشک امکان می دهد لایه های عمیق تری از سلول های دهانه رحم را مورد آزمایش قرار دهد. بیوپسی مخروطی ممکن است در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام شود.

نتيجه گيري

اگر پزشک تشخیص دهد که سرطان دهانه رحم دارد، برای تعیین میزان و مرحله سرطان آزمايش هاي بيشتري را تحويز مي كند. گفتني است تشخيص مرحله سرطان یک عامل مهم در تصمیم گیری براي بيمار و پزشك است.

آزمایشات مرحله ای تشخیص سرطان

اين آزمايشات مرحله ای شامل موارد زير است؛

تست های تصویربرداری: آزمایشاتی مانند اشعه ایکس، CT ، MRI اسكن و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا سرطان در ورای گردن رحم شیوع یافته است یا خیر.

معاینه بصری مثانه و روده: همچنين پزشک ممکن است از اسکوپ مخصوص برای مشاهده و معاينه داخل مثانه و روده استفاده کند.