دکتر زهرا واحدپور فرد / علت، علائم و تشخیص سرطان رحم

علت، علائم و تشخیص سرطان رحم

سرطان رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که از دهانه رحم شروع می شود. دهانه رحم استوانه ای توخالی است که قسمت تحتانی رحم یک زن را به مهبل وصل می کند. بیشتر سرطان های دهانه رحم به وسیله سلول هایی روی سطح دهانه رحم شروع می شوند.

سرطان رحم جزو عامل اصلی مرگ و میر در زنان بود. اما این مسئله از زمانی که تست های غربالگری بسیار گسترده شده و رواج پیدا کرده اند، تغییر کرده است.

علائم و نشانه های سرطان رحم

بسیاری از بانوان مبتلا به سرطان دهانه رحم در ابتدای ظهور این بیماری متوجه آن نیستند، چراکه این سرطان در مراحل اولیه خود علائمی بروز نمی دهد. همحنین زمانی که علائم و نشانه ها ظاهر می شوند افراد به راحتی آن را با شرایط عادی مانند دوره قاعدگی و یا عفونت ادراری اشتباه می گیرند.

به طور کلی علائم و نشانه های معمول سرطان دهانه رحم عبارت اند از:

– خونریزی غیرمعمول مانند بین دوره های قاعدگی، بعد از رابطه جنسی و یا بعد از یائسگی

ترشحات واژینال غیرمعمول که می تواند همراه با بو باشد

– احساس درد در ناحیه لگن

– درد به هنگام ادرار

– احساس نیاز به ادرار به دفعات بیشتر

سرطان-رحم

علل و دلایل بروز سرطان دهانه رحم

در بیشتر موارد سرطان دهانه رحم در اثر ویروس جنسی ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این همان ویروس است که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود.

حدود 100 نوع مختلف ویروس HPV وجود دارد که فقط انواع خاصی باعث سرطان دهانه رحم می شوند. دو نوع که بیشترین عامل ایجاد سرطان هستند HPV-16 و HPV-18 هستند.

آلوده بودن به یک ویروس ناشی از سرطان HPV به این معنی نیست که شما به طور قطع به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهید شد. سیستم ایمنی بدن اکثریت قریب به اتفاق عفونت های HPV از بین می برد.

HPV همچنین می تواند باعث بروز سرطان های دیگر در زنان و مردان شود. این سرذان ها شامل موارد زیر می شود؛

– سرطان ولووار

سرطان تخمدان

سرطان واژن

– سرطان آلت

– سرطان مقعد

– سرطان رکتوم

– سرطان حنجره

گفتنی است HPV یک عفونت بسیار شایع است.

غربالگری سرطان رحم

به طور کلی تشخیص وجود سرطان رحم از راه های زیر امکان پذیر است؛

تست پاپ اسمیر

انجام تست پاپ اسمیر می تواند سرطان دهانه رحم و سلول های سرطانی که ممکن است روزی به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند را تشخیص دهد.

توصیه می شود غربالگری سرطان دهانه رحم و تست پاپ اسمیر به منظور تشخیص تغییرات پیش سرطانی از سن 21 سالگی به بعد انجام شود.

مرحل انجام آزمایش های غربالگری به شرح زیر است؛

تست پاپ اسمیر: در طی انجام آزمایش پاپ اسمیر پزشک سلول های دهانه رحم را از طریق یک وسیله مخصوص نمونه گیری می کند و به آزمایشگاه می فرستد تا هرگونه ناهنجاری در این ناحیه بررسی شود.

آزمایش پاپ اسمیر می تواند سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم را تشخیص دهد. از جمله سلول های سرطانی و سلول هایی که نشان دهنده بروز تغییرات  و افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

تست HPV DNA: آزمایش HPV DNA شامل آزمایش سلول های جمع آوری شده از دهانه رحم برای عفونت با هر یک از انواع HPV است که به احتمال زیاد منجر به سرطان دهانه رحم می شوند.

همچنین شما می توانید در مورد سایر گزینه های غربالگری سرطان دهانه رحم با پزشک خود صحبت کنید.

تشخیص سرطان دهانه رحم

بیوپسی مخروطی

اگر فردی مشکوک به سرطان دهانه رحم باشد احتمالاً پزشک اقدام به معاینه دقیق گردن رحم می کند. برای این کار پزشک از یک ابزار بزرگنمایی ویژه (کولپوسکوپ) برای بررسی سلول های غیر طبیعی استفاده می کند.

در طول معاینه کولپوسکوپی، پزشک احتمالاً نمونه ای از سلولهای دهانه رحم (بیوپسی) را برای آزمایشگاه ارسال می کند. همچنین برای بدست آوردن نمونه بافت پزشک ممکن است موارد زیر را انجام دهد؛

بیوپسی پانچ

این روش شامل استفاده از یک ابزار تیز برای جدا کردن نمونه های کوچکی از بافت دهانه رحم است.

کورتاژ غدد درون رحمی

در این روش از یک ابزار کوچک قاشق شکل یا یک برس کوچک نازک استفاده می شود تا یک نمونه بافتی از دهانه رحم خارج کند.

بیماری های شایع زنان

اگر انجام بیوپسی پانچ یا کورتاژ برای بیمار و پزشک نگران کننده باشد، پزشک ممکن است یکی از آزمایش های زیر را انجام دهد:

حلقه سیم برق

این روش از طریق یک سیم الکتریکی ولتاژ کم برای بدست آوردن نمونه ای کوچک از بافت استفاده می کند. عموماً این کار تحت بی حسی موضعی و در مطب انجام می شود.

بیوپسی مخروط: این روشی است که به پزشک امکان می دهد لایه های عمیق تری از سلول های دهانه رحم را مورد آزمایش قرار دهد. بیوپسی مخروطی ممکن است در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام شود.

نتیجه گیری

اگر پزشک تشخیص دهد که سرطان دهانه رحم دارد، برای تعیین میزان و مرحله سرطان آزمایش های بیشتری را تحویز می کند. گفتنی است تشخیص مرحله سرطان یک عامل مهم در تصمیم گیری برای بیمار و پزشک است.

آزمایشات مرحله ای تشخیص سرطان

این آزمایشات مرحله ای شامل موارد زیر است؛

تست های تصویربرداری: آزمایشاتی مانند اشعه ایکس، CT ، MRI اسکن و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا سرطان در ورای گردن رحم شیوع یافته است یا خیر.

معاینه بصری مثانه و روده: همچنین پزشک ممکن است از اسکوپ مخصوص برای مشاهده و معاینه داخل مثانه و روده استفاده کند.

دکتر زهرا واحد پور فرد
متخصص زنان و زایمان (فلوشیپ تخصصی آنکولوژی زنان)

فارغ التحصیل سال ۷۹ پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی در کاشان و فارغ التحصیل رشته تخصص زنان وزایمان دانشگاه علوم پزشکی در کاشان است.
ایشان فارغ التحصیل رشته آنکولوژی زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در کاشان می باشد.

• عضو انجمن سرطان ایران
  • عضو انجمن سرطان های زنان ایران