دیسپارونی چیست؟ در رابطه با علل مقاربت دردناک چه می دانید؟

دیسپارونی یا درد هنگام نزدیکی

آیا بعد از رابطه جنسی دچار درد زیاد می شود؟

آیا ایجاد رابطه جنسی برای شما به رنج همراه است و از آن زده شده اید؟

آیا به خاطر درد نزدیکی برای برقراری رابطه رغبتی نداری؟

داشتن رابطه جنسی با کیفیت، از جمله مهم ترین عامل برای داشتن یک زندگی سالم است. این موضوع که علاقه شما به ایجاد رابطه جنسی کم شده و به آن رغبتی ندارید باعث می شود شور و شوق زندگی کاهش یابد. اما باید علت را جویا شوید گاهی رابطه جنسی به خاطر دردی که احساس می کنید برای شما خوشایند نبوده که به مرور زمان علاقه شما را کم کرده است. اگر شما نیز در حین رابطه جنسی درد و احساس ناراحتی اجازه نمی دهد یک رابطه لذت بخش را تجربه کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا به علت آن پی ببرید و برای درمان آن اقدام نمایید.

درد-هنگام-نزدیکی

علت درد هنگام نزدیکی

دیسپارونی یا درد هنگام نزدیکی علت های مختلفی دارد ، شایع ترین علت آن اختلال هورمونی است که باعث می شود که سطح استروژن بدن پایین آمده و باعث کاهش لوبریکیشن واژن شده و این عامل ایجاد درد ، سوزش و یا ایجاد زخم داخل واژن شود. علت های دیگری نیز وجود دارد برای مثال برخی از داروها باعث ایجاد اختلال در فانگشن جنسی شده و باعث کاهش لوبریکیشن می گردد. مانند دسته SSRI ها ( داروهایی مانند فلوکسیتین ).

واژینیسموس نیز اختلالی است که باعث دیسپارونی می شود. عومل ایجاد سایکولوژی مانند : افسردگی ، اضطراب نیز می تواند این اختلال را ایجاد نماید. در کل اگر زمینه بیماری عصبی وجود نداشته باشد ، خود استرس، و اضطراب خیلی شدید نیز باعث اسپاسم عضلات کف لگن می گردد و در نهایت باعث دیسپارونی می شود.

عوامل خطر و یا عواملی که احتمال دارد این خطر را زیاد تر نماید ، سن می باشد. سن نقش مهمی در ایجاد درد هنگام نزدیکی دارد در سنین بالا و در زمان منوپوس و یا بعد از آن ، این بیماری بیشتر مشاهده می شود.

اینکه فرد بیمار چه تاریخچه ای داشته باشد و در آن اختلال جنسی وجود داشته باشد. یا در گذشته بیماری زمینه ای داشته است یا نه و یا داروی خاصی استفاده می کند. یا عوامل خطر رفتاری مانند بهداشتی فردی که آیا رعایت می شود یا نه.

علائم دیسپارونی یا درد هنگام نزدیکی

این بیماری همانطور که ذکر شد همان درد هنگام نزدیکی است و علائم شایع آن درد است اما صرفا تنها با درد خود را نشان نمی دهد و ممکن است تنها با سوزش همراه با درد و یا احساس ناراحتی که حتی قبل از فعالیت جنسی شروع شود و تا بعد از آن ادامه پیدا کند. این احساس ناراحتی ممکن است در حد چند ثانیه باشد و یا تا چند ساعت بعد از ارتباط طول بکشد .

درمان دیسپارونی

برای درمان این بیماری باید در ابتدا به متخصص زنان مراجعه نمود و وضعیت بیمار بررسی شده و شرح حال گرفته شود. در معاینه باید علت اصلی بیماری مشخص گردد. در برخی موارد علت خاصی برای آن مشخص نمی شود و نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

راه های پیشگیری از درد هنگام مقاربت

ولی عواملی که ثابت شده بسیار می تواند در این زمینه موثر باشد ، تغییر در سبک زندگی است. به خصوص تغذیه که بسیار اهمیت دارد . در موضوع کاهش سطح استروژن تغذیه پر رنگ می شود. استفاده از غذاهای تازه ، میوه و سبزی در وعده های روزانه و غذاهایی که حاوی فیتواستروژن هستند مانند سویا و دانه های غلات که دارای استروژن هستند و می توانند در پیشگیری در ایجاد این اختلالات بسیار موثر باشند .

ورزش گزینه مهم دیگری است که در پیشگیری این مشکل موثر است . انجام ورزش روزانه به خصوص ورزش هایی مانند یوگا برای برطرف شدن اسپاسم عضلات قبل از رابطه جنسی تاثیر زیادی دارد.

دوری کردن از سیگار و الکل که باعث کاهش سطح استروژن بدن می شود .

رعایت بهداشت فردی در ناحیه تناسلی اهمیت زیادی دارد. زیرا بسیاری از عفونت های دستگاه تناسلی و حتی دستگاه ادراری ، خود می تواند باعث درد در حین رابطه جنسی باشد.

بعد از هر رابطه جنسی ، دفع ادرار داشته باشد و شستن ناحیه تناسلی حتما از جلو به عقب باشد تا میکروب های ناحیه مقعد و مدفوع به ناحیه تناسلی و مجاری ادراری انتقال پیدا نکند.

بعد از هر بار ورزش کردن و یا تعریق زیاد باید لباس زیر عوض شود و این بهداشت فردی در سلامت ناحیه تناسلی بسیار اهمیت دارد و می تواند کمک کننده باشد .

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده داشتن درد در هنگام نزدیکی می تواند علت مختلف داشته باشد که با مراجعه به بهترین متخصص زنان ، عامل اصلی شناسایی و درمان می شود. اما در این بین موضوعی که باید به آن دقت کنید ، استفاده از روش هایی است که باعث پیشگیری این مشکل می شود به این صورت که با رعایت تغذیه مناسب و تغییر در سبک زندگی می توانید از ایجاد این ناراحتی جلوگیری نمایید.

بسیاری از افراد با ورزش و تغذیه مناسب این بیماری را به کلی از بین برده اند. البته باید به متخصص مراجعه نمایید و علت های دیگر را نیز بررسی کنید. با برطرف نمودن این مشکل علاقه شما به ایجاد ارتباط بیشتر می شود و یک نزدیکی همراه با لذت را تجربه خواهید کرد.