درمان خشکی واژن

در زمان مقاربت درد زیادی را تحمل می کنید ؟ آیا احساس سوزش و درد مداوم در ناحیه واژن دارید؟ آیا به تازگی خلق و خوی شما تغییر کرده و عصبی و ناراحت هستید؟

شاید مبتلا به  خشکی واژن هستید.

از بین رفتن رطوبت واژن با خشکی آن همراه است که می تواند عوارض بسیار دردناکی را به همراه داشته باشد. در واقع با کاهش میزان مشخصی از هورمون ها مخاط واژن شکسته شده و ایجاد خشکی و سوزش شدید می نماید به دنبال این عارضه اسیدیته واژن را دچار اختلال می نماید که عامل بسیاری از عفونت های زنانه است.

رطوبت واژن از کجا تامین می شود؟

دیواره ی واژن توسط لایه ی نازک و مرطوبی پوشیده شده است که این دیواره با افزایش میزان گردش خون ترشحات غلیظ تری را به همراه خواهد داشت که در نتیجه واژن را مرطوب و لغزنده نگه می دارد.

در صورتی که این دیواره به هر دلیلی دچار آسیب و یا خلل شود دچار خشکی بیش از اندازه شده و فرد را دچار ناراحتی می نماید.

خشکی واژن در هر سنی اتفاق می افتد اما در زنانی که به یائسگی نزدیک  هستند و یا یائسه شده اند شایع تر است .

درمان خشکی واژن با RF

آیا من خشکی واژن دارم؟

علائم خشکی واژن شامل موارد زیر خواهد بود :

• سوزش شدید در ناحیه واژن
  • خارش مداوم و آزاردهنده واژن
  • احساس درد در زمان مقاربت و عدم تمایل به رابطه جنسی
  • مشاهده مقدار کمی خون در زمان مقاربت
  • مبتلا شدن به عفونت های ادراری زیاد
  • تعریق شبانه
  • اختلال و تغییر در خلق و خو

در صورت مشاهده علائم فوق حتما به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. البته برای تشخیص خشکی واژن نیاز به معاینه و انجام آزمایشات خواهید داشت .

روش تشخیص خشکی واژن

اما به طور کلی می توان از روش های زیر برای تشخیص خشکی واژن استفاده نمود:

• معاینه بالینی توسط پزشک متخصص زنان و زایمان
  • آزمایش خون
  • تست پاپ اسمیر
  • آزمایش ادرار

چرا به خشکی واژن مبتلا می شویم؟

برخی موارد وجود دارند که رطوبت دیواره ی واژن را تحت تاثیر قرار می دهند در بیشتر اوقات کاهش میزان استروژن در بدن این عارضه را پدید می آورد.

کاهش هورمون استروژن

علت اصلی خشکی واژن به دلیل کاهش هورمون استروژن است، این هورمون زنانه ترشحات طبیعی واژن را حفظ نموده و اسیدیته و حالت کشسانی آن را نگه می دارد. با کاهش میزان قابل توجهی از این هورمون سیستم رطوبت رسانی واژن مختل و فرد دچار خشکی واژن می شود.خشکی واژن خطر ابتلا به عفونت های ادراری را به همراه دارد. این هورمون بسیار مهم در اثر یائسگی، زایمان و دوران شیردهی، شیمی درمانی، اختلال در سیستم ایمنی نیز دچار تهدید می شود.

در برخی موارد مصرف دخانیات و یا شستشوی بیش از اندازه واژن با مواد شوینده نا مناسب باعث خشکی واژن می شود.

البته می توان از درمان های موضعی برای جبران کمبود این هورمون استفاده نمود.

درمان موضعی خشکی واژن

به طور موقت می توان از مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن استفاده نمود، توجه داشته باشید که رفع خشکی واژن با این روش تنها تا زمان استفاده ماندگاری خواهد داشت.

استروژن درمانی برای خشکی واژن

روش دیگری برای درمان خشکی واژن وجود دارد که تحت عنوان استروژن درمانی از آن یاد می شود .

در این نوع درمان از داروی حاوی استروژن به صورت مستقیم در واژن استفاده می شود و خشکی واژن را تنظیم و بهبود می نماید.البته این دسته از داروها به صورت خوراکی نیز وجود دارند.

درمان موضعی با استفاده از قرص های واژینال استروژن و یا حلقه های واژینال انجام می شود. طول دوره  درمان با این روش بسیار زیاد بوده و نیاز به صبر و شکیبایی بالایی دارد.

درمان خشکی واژن با آر اف (RF)

از کاربرد های مهم دستگاه رادیو فرکانسی RF می توان به افزایش میزان رطوبت واژن اشاره نمود . به این صورت که پروب واژینال به داخل واژن می رود و با امواج کم انرژی داخل واژن را گرم می کند این عمل در جهت های مختلف صورت می گیرد و تقویت آن قسمت را به همراه دارد.

برای دریافت مشاوره های تخصصی در زمینه درمان خشکی واژن با لیزر حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.