دکتر زهرا واحدپور فرد / خونریزی غیر طبیعی رحم

خونریزی غیر طبیعی رحم

خونریزی غیر طبیعی رحم

خونریزی غیر طبیعی رحم، به معنای مشاهده خون/ خونریزی میان سیکل قاعدگی، خونریزی ادامه دار و یا سیکل قاعدگی شدید می باشد، که می تواند به دلیل تغییرات هورمونی، سرطان، فیبروم، پولیپ و یا بارداری اولیه باشد.

علت خونریزی غیر طبیعی رحم

از جمله علل موثر در خونریزی غیر طبیعی رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ناهنجاری های ساختاری در رحم، مانند
  • فیبروم (تومور خوش خیم مخاط رحم)
  • پولیپ
  • سرطان رحم
  • سرطان دهانه رحم
  • داروهای رقیق کننده خون
  • اختلالات مربوط به پلاکت
  • تغییرات هورمونی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک، شرایطی است که با تشکیل کیست در تخمدان ها همراه می باشد. این اختلال، می‌تواند باعث برهم خوردن نظم سیکل قاعدگی شود.

این سندرم، زمانی ظاهر می شود که نظم هورمون ها برهم بخورد و فرد معمولا با مشکلات باروری روبرو خواهد شد.

از دیگر عوارض این اختلال می توان به رشد موهای زائد در بدن و صورت اشاره کرد. موهای ناحیه فرق سر نیز به مرور نازک تر خواهند شد.

تغییرات هورمونی عمدتا در خانم ها در سنین یائسگی و قبل از آن دیده می شود. این تغییرات می‌تواند باعث ضخیم شدن اندومتریوم شود، که با خونریزی و یا بر هم خوردن نظم سیکل قاعدگی همراه است.

در خانم های یائسه، هر نوع خونریزی ‌غیر طبیعی بوده و‌ باید بررسی شود. با شروع یائسگی و یا از چند سال قبل، تخمک گذاری قطع می شود و در چنین شرایطی، خونریزی های روشن تر، سبک تر و نامنظم تر از سیکل قاعدگی مشاهده خواهد شد.

خونریزی غیر طبیعی می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. بارداری می تواند یکی از علل این خونریزی در خانم های جوان باشد.

خونریزی غیر طبیعی رحم می تواند به دلیل مصرف قرص های پیشگیری از بارداری باشد.

ضخیم شدن مخاط رحم نیز می تواند از جمله دلایل خونریزی رحمی در خانم های چهل و پنجاه سال باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که ضخیم شدن مخاط رحم می تواند نشانه ای باشد از سرطان رحم. به همین خاطر، خونریزی در این سنین حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد.

علائم و نشانه های خونریزی غیر طبیعی رحم

از جمله علائم شایع خونریزی غیر طبیعی رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خونریزی شدید سیکل قاعدگی
  • خونریزی در زمان های غیر عادی مانند ما بین سیکل قاعدگی، بعد از رابطه جنسی و یا در طول دوران یائسگی
  • طولانی شدن سیکل قاعدگی بیش از هفت روز
آیا طولانی شدن دوران قاعدگی طبیعی است؟

تشخیص خونریزی غیر طبیعی رحم

پزشک، ابتدا سوالاتی را مطرح می کند تا به تشخیص قطعی تری برسد. از جمله:

• آیا علائمی غیر از خونریزی مشاهده شده است؟
  • آیا بیمار باردار است؟

پزشک هم چنین به معاینه فیزیکی بیمار خود خواهد پرداخت، که شامل:

می باشد.

تست های تشخیصی علت خونریزی رحم

معمولا جهت تشخیص علت خونریزی غیر طبیعی رحم، تست های تشخیصی از سوی پزشک تجویز خواهد شد. تست هایی از قبیل:

• تست بارداری، در صورتی که خانمی یائسه شده باشد
  • آزمایش خون، به منظور بررسی روند لخته شدن‌خون و‌ شمارش‌ سلول های خونی
  • تست تیروئید، مشکلات تیروئیدی می تواند نشانه ای باشد از مشکل عملکرد تخمدان
  • بررسی سطح هورمون ها
  • معاینه لایه مخاطی رحم (اندومتریوم)، جهت تشخیص فیبروم، پولیپ و‌ یا علائمی از سرطان
  • اولتراسوند لگنی
  • بیوپسی اندومتریوم. این تست در خانم‌ های بالای سی و پنج سال، افراد با سابقه خانوادگی و خانم هایی که در معرض سرطان هستند، انجام می شود.

درمان خونریزی غیر طبیعی رحم

درمان خونریزی غیر طبیعی رحم با توجه به علت بروز در نظر گرفته می شود و شامل اقدامات زیر‌ می باشد:

• درمان هورمونی
  • مصرف قرص های پیشگیری از‌ بارداری
  • درمان جراحی

روش های جراحی در درمان‌ خونریزی غیر طبیعی رحم در نظر گرفته می شود. که انتخاب این روش ها به شرایط بیمار نیز بستگی دارد.

در صورتی که مشکلات ساختاری مانند پولیپ و ‌فیبروم علت خونریزی غیر طبیعی باشند، جراحی از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

آمبولیزاسیون شریان رحم، یکی از روش های جراحی است. در این روش، جریان خون با قرار دادن ذرات ریزی در رگ های رحم، به فیبروم قطع خواهد شد. این کار به کوچک شدن فیبروم نیز کمک می کند.

امکان برداشت فیبروم رحم به روش جراحی نیز وجود دارد. با انجام جراحی، رحم حفظ می شود و ‌فرد در آینده مشکلی برای باروری نخواهد داشت. این روش جراحی، میومکتومی نام دارد.

اندومتریال ابلیشن، روش جراحی دیگری است که در آن، لایه های مخاطی رحم تخریب خواهد شد. این روش جراحی، به خانم‌هایی که در آینده قصد بارداری دارند، توصیه نمی شود.

بیماری های شایع زنان

در این روش، لایه مخاطی رحم با استفاده از لیزر، حرارت و ‌یا فریز کردن برداشته خواهد شد.

هیستروکتومی، گزینه آخر جراحی است که در آن، رحم برداشته می شود. این روش‌ معمولا زمانی تجویز می‌شود که خونریزی با سایر روش های درمانی کننرل نشده باشد.

سرطان و‌ یا تغییرات سرطانی در اندومتریوم با این روش، درمان می‌شوند.

توده سرطانی

چند نکته مهم برای خونریزی رحم

بسیاری از بیماران می پرسند که آیا راهی برای پیشگیری از خونریزی غیر طبیعی رحم وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم، در صورتی که تغییرات هورمونی علت خونریزی باشد، راهی برای پیشگیری وجود ندارد.

نکته ای که وجود دارد این است که چاقی و اضافه وزن می تواند یکی از دلایل برهم خوردن نظم هورمون ها باشد. به همین خاطر، به خانم ها توصیه می شود وزن خود را حد متعادل حفظ کنند تا از بروز خونریزی غیر طبیعی رحم نیز پیشگیری شود.

خونریزی غیر طبیعی رحم می تواند اثرات منفی را بر روی کیفیت زندگی بگذارد. ندانستن علت و زمان دقیق خونریزی می تواند باعث استرس و اضطراب شود.

در صورتی که حجم خونریزی زیاد باشد، می توان در طول سیکل قاعدگی و یا چند روز قبل از شروع سیکل، ایبوبروفن مصرف کرد. ایبوبروفن، داروی ضد التهابی و غیر استروئیدی است که حجم خونریزی قاعدگی را کاهش می دهد.

نکته دیگر این است که رژیم غذایی باید حاوی آهن مورد نیاز بدن باشد. در برخی موارد، جهت اطمینان از عدم ابتلا به آنمی (کم خونی)، مکمل های آهن از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

دکتر زهرا واحد پور فرد
متخصص زنان و زایمان (فلوشیپ تخصصی آنکولوژی زنان)

فارغ التحصیل سال ۷۹ پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی در کاشان و فارغ التحصیل رشته تخصص زنان وزایمان دانشگاه علوم پزشکی در کاشان است.
ایشان فارغ التحصیل رشته آنکولوژی زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در کاشان می باشد.

• عضو انجمن سرطان ایران
  • عضو انجمن سرطان های زنان ایران