تشخیص و درمان ناباروری در زنان

درمان ناباروری زنان

ناباروری و نازایی از جمله شایع ترین مشکلات بین زوجین است که این روز ها با توجه به سبک زندگی مدرن و افزایش استرس و اضطراب ناشی از فشار های روحی و روانی همه جانبه و مصرف غذاهای فست فودی، این عارضه بیش از گذشته گریبان گیر زوجین شده است. به مدد پیشرفت علم و تکنولوژی در این زمینه روش های درمانی بسیاری در اقصاء نقاط جهان از جمله: ایران، ارائه شده است که هر کدام با توجه به مزایا و امکاناتی که انتخاب و انجام می شوند. با تکیه بر همین علم ها این نوید را به تمامی خانم های نازا می دهیم که دیگر نگران فرزند آوری خود نباشند. حتی آن دسته از افرادی که تمکن مالی خوبی ندارند هم می توانند از این روش های درمانی بهره مند شوند. با مطالعه این نوشتار علاوه بر افزایش آگاهی در خصوص دلایل، علائم نازایی با راهکار های درمانی این عارضه و تاثیر آن در روند زندگی زناشویی بیشتر آشنا می شوید به همین منظور برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

درمان-ناباروری-زنان

تعریفی مختصر از ناباروری در زنان

ناباروری به معنای باردار نشدن زوجی که به طور منظم در طول یک سال برقراری رابطه جنسی بدون استفاده از لوازم جلوگیری، اطلاق داده می شود. با توجه به آمار به ثبت رسیده حدود ۲۰ درصد از زوج های ایرانی از اختلال ناباروری رنج می برند و به دلیل مشکلی از سوی مرد یا زن ایجاد می شود هم چنین مواردی هم مشاهده شده است که ناباروری بدون علت رخ داده است.

به طور خلاصه به آن دسته از عوامل و مشکلاتی که در نازایی متوجه خانم ها است، ناباروری زنان گفته می شود که به عوامل مختلفی هم وابسته است.

علائم ناباروری زنان

در ابتدا بهتر است بگوییم علائم و نشانه های ناباروری در میان خانم ها ، به علت آن بستگی دارد و شاید علامتی از وجود یک بیماری نهفته در آن ها باشد.

• نا منظمی در چرخه عادت ماهیانه
  • عدم تعادل در خونریزی گاهاٌ بسیار شدید و یا بسیار خفیف تر از حد معمول
  • ممکن است به صورت ناگهانی دوره پریودی تان متوقف شود.
  • اختلاف در تعداد روزهای خونریزی قاعدگی
  • قاعدگی های دردناک هم می توان از دیگر نشانه های ناباروری در میان زنان برشمرد. این درد ها اغلب در نواحی شکم، پشت و لگن احساس می شوند.

چه عواملی در بروز ناباروری در زنان موثر اند؟

به طور طبیعی همه زنان در طول مدت عمر زندگی خود با تعداد تولید تخمک مشخصی هستند اما با افزایش سن ممکن است این چرخه طبیعی کاهش یابد و تقریباٌ بعد از ۳۰ سالگی هر سال ۳-۵ درصد و در ۴۰ سالگی به بعد شانس باروری در میان خانم ها به شدت کم می شود، علاوه بر این عامل بسیار مهم، دلایلی دیگری هم در ناباروری خانم ها دخیل اند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

• لطمه وارد شدن به لوله های فالوپ رحمی که موظف به حمل تخمک از تخمدان به رحم هستند و هر گونه اختلالی در عملکرد این عضو مانع رسیدن اسپرم به تخمک با یکدیگر می شوند. عفونت بیش از حد لگن یا جراحی های در این ناحیه ممکن است به عضو بدن صدمه بزند.
  • نوسانات هورمونی به عنوان عامل دیگر در ناباروری زنان مورد بررسی قرار گرفته به گونه ای که اگر اختلالی در ترشح هورمون تولید مثل بانوان ایجاد شود، فرآیند تخمک گذاری و لقاح با مشکل رو به رو می شود.
  • بیماری ها مرتبط به رحم اعم از پولیپ رحم و فیبروئید های موجود در این اندام مانع از بارداری خانم ها می شود.
  • ناباروی دیگری هم با علت نامشخص وجود دارد که درصد بسیاری از ناباروری را به خود اختصاص می دهد که در حال حاضر محققین موفق به کشف آن نشده اند.
  • ابتلا به بیماری های مقاربتی
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • استعمال دخانیات
  • اضافه وزن و تغذیه نا مناسب

ناباروری در زنان چگونه تشخیص داده می شود؟

همانطور که می دانید با کمک بهترین متخصص زنان می توانید به تشخیص بالینی در این رابطه بپردازید، در این راستا معاینات فیزیکی و تجویز آزمایش های مربوطه از جمله: اسپرموگرافی که به آنالیز اسپرم مرد ها برمی گردد می تواند در تشخیص ناباروری خانم ها کمک کننده باشد، هم چنین برای بررسی بیشتر از آزمایش های خون برای ارزیابی میزان ترشحات هورمونی استفاده می شود. بیوپسی یا نمونه برداری از بافت دیواره رحم از دیگر روش های تشخیصی شمرده می شود. سونوگرافی واژینال و تصویر برداری رنگی از رحم هم می تواند به نشانه های از ناباروری دست یابد. در نهایت در صورت عدم تشخیص با کمک آزمایش های فوق پزشک اقدام به انجام عمل لاپاراسکوپی رحمی می کند. زیرا همانطور که می دانید با تشخیص به هنگام و یافتن چرایی مشخصی از بیماری می توان به انتخاب روش درمانی مناسبی رسید.

راهکار های درمان ناباروری زنان

در ابتدا پزشک متخصص زنان با توجه به تشخیص خود اقدام به درمان بیماری های رحم می کند و سپس به راه کار های دیگر درمان ناباروری متوسل می گردد. این روش ها به شرح زیر است:

1. دارو درمانی
  2. تلقیح داخل رحمی اسپرم یا همان iui
  3. لقاح خارج از رحمی یا همان ivf
  4. لاپاراسکوپی
  5. هیستروسکوپی
  6. میکرواینجکشن یا icsi
  7. رحم جایگزین
  8. اهدا تخمک

هر کدام از روش های فوق با تکنولوژی پیشرفته امروزی قابل انجام است.

کلام نهایی

با کمک روش های درمانی فوق می توانید برای همیشه به نازایی تان خاتمه دهید و طعم شیرین فرزند آوری و معجزه خلقت را بچشید. به شما توصیه می کنیم برای طی کردن موفقیت آمیز مراحل فوق حتما به بهترین متخصص زنان و درمانگر ناباروری مراجعه کنید. تا با اطمینان درمان را آغاز کنید.