بیماری های شایع زنان

به طور کلی بیماری های زنان بیماری هایی هستند که دستگاه تناسلی زنان را درگیر می کند. این بیماری ها شامل تومورهای خوش خیم و بدخیم ، بیماری های مرتبط با بارداری ، عفونت واژن می شوند. در بین آن ها ، تومور بدخیم شایع ترین علت مرگ است. براساس تحقیقاتی که توسط دانشمندان در سال های اخیر  انجام شده است، توانسته به علت و درمان بسیاری از این بیماری ها پی ببرند و بتوانند سلامت جامعه زنان را حفظ کنند. زیرا اگر سلامت زنی به خطر بیافتد بخاطر اهمیت فرزند آوری و تولید مثل درجوامع مختلف، حائز اهمیت است. البته که بسیاری از بیماری های زنان هنوز ناشناخته باقی مانده است و امید است که با دست یافتن به دانش روز، نوع بیماری، علت و درمان آن کشف شود.

اما برخی از  بیماری ها مانند سرطان پستان که امکان ابتلا در زن و مرد وجود داردف در زنان به دلیل وجود بافت چربی حجیم ، میزان هورمون ها و غدد شیردهی در پستان،  شانس ابتلا به این بیماری بیشتر است.

بیماری های شایع زنان

مروری بر برخی  بیماری های شایع در میان زنان

بیماری های دستگاه تناسلی زنان:

سرطان تخمدان:

تخمدان، دو غدد تولید مثل زنانه است که موظف به تولید تخمک و ترشح هورمون استروژن و پروژسترون است.

وقتی سلول های غیر طبیعی در تخمدان زنان، شروع به تکثیر می کنند و در صورت عدم کنترل آن به تشکیل تومور می انجامد و باز هم در صورت عدم درمان این تومور می تواند متاستاز بزند و به دیگر نقاط بدن گسترش یابد.

پاره ایی از علائم اولیه سرطان تخمدان

• خارش
  • سوزش
  • سوهاضمه
  • بی نظمی در چرخه قاعدگی
  • احساس درد در حین مقاربت

عوامل تاثیر گذار در بروز سرطان تخمدان

• وراثت و ژنتیک
  • مصرف دارو های خاص یا قرص های ضد بارداری
  • هورمون درمانی

روش های درمانی

• شیمی درمانی: می تواند قبل یا بعد از جراحی انجام شود و بنا به نوع سرطان و صلاح دید پزشک متخصص آنکولوژی انجام می شود.  در این روش با دریافت دارو های شیمی درمانی می توان  از رشد تومور جلوگیری کرد و به روند درمانی سرعت بخشید.
  • جراحی برداشتن تومور سرطانی: با جراحی تومور سرطانی و غدد درگیر شده ، بیمار می تواند سلامتی خود را بازیابد.
  • پرتو درمانی: پس از جراحی تجویز می شود. ، رادیو تراپیست تعداد جلسات را معین می کند . با استفاده از تشعشعات پرتوی آثاری از تومور های سرطانی باقی نمی گذارد.
  • هورمون درمانی: در این روش با ترشح و تزریق هورمون های مربوطه بیمار می تواند بهبودی خود را ب ه دست بیاورد.
  • دارو درمانی: پس از گذراندن دوره جراحی و پرتو درمانی و کمی استراحت، متخصص قرص ها و دارو های مربوطه را تجویز می کند که بیمار پس از عبور از دوره درمانی فشرده خود، در حین چکاپ و بررسی ها به صورت طولانی مدت این قرص ها را مصرف کند.

زخم دهانه رحم:

وقتی سلول های نرم داخل رحم، از طریق کانال رحم به بیرون ریخته می شود و دچار  التهاب می شود و به مرور زمان منجر به زخم دهانه می شود،

علائم اولیه آن شامل:

• ترشح ماده ایی غیرطبیعی
  • اختلال در بارداری
  • اخلال در کمیت و کیفیت رابطه جنسی

نشخیص آن از طریق: تست پاپ اسمیر و آزمایش های لگن، معاینات فیزیک توسط متخصص زنان و زایمان و نازایی و بررسی نتایج آزمایش های امکان پذیر می باشد.

درمان با مراجعه به موقع به پزشک به بهترین نحو ممکن امکان پذیر است ، یکی از راهکار های درمانی که پزشک بنا بر وضعیت بیمار اقدام به انجام آن می کند، استفاده از روش کرایو تراپی است که با فریز یا انجماد کردن سلول ها را از بین می رود که ددرنهایت منجر به سلول های سرطانی نشوند.

فیبروم در رحم:

بسیاری از خانم ها در طول زندگی خود با فیبروم رحمی مواجه شده اند که در برخی علائمی از خود نشان داده داده است و برخی موارد هیچ علائمی نداشته و پنهان بوده و صرفاٌ با غربالگری دوره ای رحم و بررسی توسط متخصص زنان تشخیص داده شده است و روند درمانی شروع شده است.

علائم آن عبارت اند از:

• خونریزی شدید در دوران قاعدگی
  • فشار لگن
  • کمر درد و پا درد

علت بروز فیبروم می تواند:

• تغییرات ژنتیکی
  • شروع دوره عادت ماهانه از سن کم
  • کمبود ویتامین دی
  • رژیم غذایی نامناسب ، باشد.

یکی از  راهکار های درمانی آن جراحی است که برداشتن فیبروم ، بیمار درمان می شود.

دارو درمانی هم نیز می تواند در مواقعی یک راهکار درمانی محسوب شود و انتخاب روش درمانی فقط توسط پزشک متخصص صورت می گیرد.

عفونت در زنان

به وسیله این بیماری اختلالاتی در سیستم تناسلی زنان به وجود می آید که می تواند بارداری و زایمان زنان را تحت الشعاع قرار دهد.

این عفونت انواع مختلفی دارد و درمان های متفاوتی بنا به نوع آن وجود دارد.

به طور کلی عفونت زنان همیشه همراه علائم شایعی بوده که به راحتی می توان آن را تشخیص داد و عارضه ای است که تقریباٌ همه زنان در طول عمر خود حداقل یک بار با آن مواجه شده اند.

• انواع عفونت های واژینال:
  • واژینوز باکتریال
  • عفونت های مخمر
  • کلامیدیا
  • سوزاک
  • تریکومونیازیس
  • واژینیت ویروسی

علائم اولیه بروز عفونت شامل :

• خارش واژن
  • تغییر میزان، رنگ ، بو، غیرطبیعی ترشحات از مبهل به واژن
  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • درد در حین رابطه جنسی
  • خونریزی یا  لکه بینی واژن
  • علائم عفونت واژن نیز بسته به علت عفونت شما متفاوت خواهد بود.

علت ایجاد عفونت  واژن

• عدم رعایت بهداشت تناسلی
  • شست و شوی واژن با مواد غیر بهداشتی
  • استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی
  • قرار گرفتن در مکا نهای عمومی مانند: استخر

چگونگی درمان عفونت واژن

همانطورکه پیش تر گفته شد درمان عفونت بستگی به نوع و علت بروز آن دارد.

قرص مترونیدازول ، کرم ، یا ژل ، یا کرم کلیندامایسین یا ژل ممکن است برای عفونت باکتریایی تجویز شود.

کرم ها یا شیاف های ضد قارچ ممکن است برای عفونت مخمر تجویز شوند.

قرص مترونیدازول یا تینیدازول ممکن است برای تریکومونیازیس تجویز شود.

کرم یا قرص استروژن ممکن است برای آتروفی واژن تجویز شود.

البته این نکته را به یاد داشته باشید هیچ گونه درمانی را بدون هماهنگی با متخصص استفاده نکنید . ممکن است شما در تشخیص اشتباه کرده باشید و با خود درمانی تنها پیشرفت بیماری را بیشتر کرده و زمان مفید درمان را از دست بدهید .

نتیجه گیری

برای تسریع در روند بهبودی بیماری باید به پزشک متخصص مراجعه کرد و بهترین راهکارهای درمانی را با مشورت پزشک آغاز کنید. هم چنین می توانید با جستجو و تحقیق در خصوص بیماری های شایع زنان آگاهی داشته باشید تا از بروز بسیاری از این بیماری ها پیشگیری کنید و در آخر اینکه امید است مطالب فوق مفید واقع شده باشد .