بیماری آندومتریوز

مقدمه

در این نوشتار پرداختی خواهیم داشت به بیماری آندومتریوز و نیز علائم آن که راهکار های درمانی چندی را برای آن معرفی خواهیم کرد.

در ادامه مبحث به غربالگری رحم و ارائه اطلاعاتی در این زمینه می پردازیم. امید است که اطلاعات ارائه شده بتواند مفید و ثمر بخش باشد.

بیماری آندمتریوز چیست؟

یکی از انواع بیماری های شایع زنان بیمار آندومتریوز است. این بیماری در واقع به رشد و پیشروی اندومتر به بخش های مجاور اصلی جایگاه خود گفته می شود. در واقع به بیان دیگر باید بگوییم آندومتر که دیواره داخلی رحم است گاها در محلی غیر از محل اصلی خود رشد می کند. این موضوع باعث می شود مشکلاتی را برای لگن، رحم و نیز تخمدان های خانم ها ایجاد کند.

آندومتریوز

آندومتریوز چه علائمی را در پی دارد؟

1. درد هایی در نواحی لگنی
  2. خونریزی های غیر عادی زیاد
  3. خونریزی در حد فاصل دو پریود
  4. خونریزی بعد از رابطه جنسی
  5. احساس درد و ناراحتی در هنگام رابطه جسی که مانع از احساس لذت جنسی می شود
  6. ناباروری
  7. یبوست
  8. احساس خستگی دائمی و بیحالی
  9. اسهال داشتن
  10. حالت تهوع
  11. نفخ های طولانی مدت و غیر عادی که گاها موجب درد های شکمی می شود.

* یکی از مهم ترین نکاتی که باید در نظر بگیرید این است که این بیماری علائم و نشانگانی دارد که با برخی از دیگر بیماری های زنانه مشابهت دارد. پس این توصیه را داریم در صورتی که این علائم را در خود مشاهده می کنید اولین و آخرین احتمال شما این نباشد که به آندومتریوز دچار هستند. بلکه باید روند تشخیصی را به پزشکی توانمند و خبره بسپارید.

چه زنانی در آستانه ابتلا به اندومتریوز هستند؟

• زنانی که بارداری را هرگز تجربه نکرده اند؛ در واقع مشاهده شده است زنانی که بعد از ازدواج حاضر به بارداری نشده اند بیش از دیگران به این بیماری مبتلا شده اند.
  • زنانی که در آشنایان و یا خانواده نزدیک خود کسانی را دارند که به این بیماری مبتلا هستند. مثلا اگر خواهر، مادر یا عمه و خاله شما این تجربه را داشته اند حتما نسبت به روند تشخیص و انجام معایناتی برای خود اقدامات لازم را داشته باشید. تا در صورت بروز مشکلی در اولین مراحل بیماری اقدامات درمانی و پیشگیرانه انجام شود.
  • زنانی که عفونت هایی را در نواحی لگنی و رحمی تجربه کرده اند.
  • زنانی که مشکلاتی چند را در نواحی رحمی و تخمدان های خود دارند.

انواع راه های درمانی اندومتریوز کدامند؟

• داروهای تسکین دهنده اولین اقدام درمانی است که برای کاهش درد استفاده می شود. البته باید توجه داشته باشید که این روش در مراحل اولیه این بیماری انجام می شود.
  • هورمون درمانی نیز از دیگر راه های درمانی است. این عمل باعث می شود دیواره اندومتر در دوره عادت ماهیانه ضخامت زیادی پیدا کند سپس خونریزی و پریود اتفاق می افتد. در نتیجه مشکل افزایش بافت های داخلی اندومتر کاهش می یابد.
  • یکی از دیگر روش هایی که برای درمان اندومتریوز بکار گرفته می شود این است در طی یک جراحی اندومتریوز را بر می دارند. در واقع این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که زنان تصمیم به بارداری دارند.
  • هیستروکتومی آخرین روش درمانی و گزینه ای درمانی است که در مواردی که آندومتریوز بسیار شدید است و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. این روش درمانی بدین نحو انجام می شود که رحم و تخمدان ها به طور کلی تخلیه می شوند. بر همین اساس بعد از انجام هیستروکتومی دیگر بارداری غیر ممکن است.

غربالگری رحم

یکی از انواع تست هایی که برای آگاهی از وضعیت بدنی زنان و رحم آنان مورد استفاده قرار می گیرد غربالگری است. غربالگری برای تشخیص بسیاری از انواع سرطان های مورد استفاده قرار می گیرد . زنانی که در آستانه خطر ابتلا به سرطان رحم و یا سرطان دهانه رحم هستند و یا علائمی دارند باید این غربالگری ها را انجام دهند.

البته زنان در دوران بارداری نیز این غربالگری ها را انجام می دهند.

بهترین متخصص زنان

خوشبختانه این روز ها بسیاری از بهترین پزشکان و بهترین متخصص زنان به درمان طیف گسترده ای بیماری های شایع زنان می پردازند و نتایج موفقیت آمیزی را پدید می آورند.

آندومتریوز، سرطان رحم، مشکلات تخمدان زنان این روزها گسترش زیادی پیدا کرده است ولی باید این نوید را به زنان بدهیم که در اغلب موارد درمان های این بیماری ها با موفقیت بالایی انجام می پذیرد.

گرچه این بیماری ها نگرانی و استرس زیادی را برای زنان مبتلا ایجاد می کند اما در اثر رشد و گسترش دانش پزشکی اقدامات درمانی ثمر بخشی از سوی پزشکان مختلف در حوزه های مختلف درمانی ارائه می شود که می تواند نقطه امیدی برای تمامی زنان باشد.

تنها کاری که باید بدان توجه داشته باشید این است که بیماریها را در زمان به موقع تشخیص داده و سایر اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.

نتیجه گیری

در انتها امیدواریم که اطلاعات ارائه شده بتواند روشنگر خوبی در جهت آشنایی و نیز درمان بیماری آندومتریوز باشد.

یکی از مهم ترین اصولی که وجود دارد این است که به میزانی که شما در مراحل اولیه و ابتدایی بیماری ها برای درمان اقدام کنید درصد موفقیت درمان افزایش می یابد. این قاعده در خصوص بیماری آندومترویوز نیز صادق است. پس این توصیه را به عزیزان داریم که در صورتی که علائم آندومترویوز را درخود مشاهده کردید در اولین فرصت به بهترین متخصصین زنان مراجعه کنید تا روند تشخیص و درمان آغاز شود.