بارداری خارج از رحم چیست؟

بارداری خارج از رحم در صورتی اتفاق می افتد که تخمک بارور در جایی خارج از رحم رشد کند، به دلیل اینکه هیچ راهی برای جابه جایی تخمک لقاح یافته به داخل رحم وجود ندارد و حاملگی خارج از رحم برای مادر می تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین تنها راه حل پایان دادن به بارداری، برای رهایی از این مشکل است.

بارداری خارج از رحم

علت بارداری خارج از رحم چیست؟

علت حاملگی خارج از رحم دقیقا مشخص نیست. اما در برخی موارد عواملی باعث افزایش ریسک ابتلا به حاملگی خارج از رحم می شود که شامل:

• جراحی لوله های رحم و یا آسیب به آنها: جراحی لوله های رحم به هر دلیلی می تواند یکی از علت های بارداری خارج از رحم باشد.
  • سابقه قبلی بارداری خارج از رحم: اگر شخصی سابقه بارداری خارج رحم داشته باشد احتمال وقوع مجدد این عارضه در بارداری بعدی حدود ده درصد است.
  • بیماری التهاب لگن(PID): بیماری التهاب لگن معمولا به دلیل درمان نشدن برخی بیماری های آمیزشی مانند سوزاک ایجاد می شود. با توجه به اینکه در اکثر مواقع این بیماری هیچ گونه علامتی ندارد، ابتلا به هر یک از بیماری های آمیزشی می تواند خطر ابتلا به بارداری خارج رحم را افزایش دهد، حتی اگر شما از وجود بیماری التهابی لگن مطلع نباشید.
  • ناباروری: روش های درمانی بسیاری برای درمان ناباروری مثل IVF وجود دارد،احتمال وقوع بارداری خارج رحم در این افراد وجود دارد.
  • بیماری آندومتریوز: بیماری آندومتریوز باعث ایجاد زخم در لوله های رحم می شود که باعث افزایش خطر حاملگی خارج رحم می شود.
  • بارداری بعد از ۳۵ سالگی: بارداری در سنین بالا به دلیل تغییر نحوه کارکرد لوله های رحمی می تواند خطر بارداری خارج رحم را افزایش دهد.
  • مصرف دخانیات: مصرف دخانیات به دلیل تغییر عملکرد طبیعی لوله های رحمی می تواند خطر حامگلی خارج رحم را افزایش دهد.
  • استفاده از آی یو دی و یا قرص های جلوگیری از بارداری: در مواردی ممکن است در حال استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری و یا دستگاه آی یو دی تخمک گذاری رخ دهد و باروری در لوله های فالوپ صورت گیرد که این امر موجب حاملگی خارج رحم می شود.

علائم بارداری خارج از رحم چیست؟

• خونریزی یا لکه بینی
  • عدم قاعدگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس درد در ناحیه شکم و یا مقعد
  • گرفتگی عضلات
  • احساس درد در یک طرف بدن
  • ضعف و یا غش کردن
  • احساس درد در ناحیه گردن و یا شانه

در صورت مشاهده هر یک از علائم گفته شده باید سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید، زیرا درمان دیر هنگام آن باعث اختلال در بارداری های بعدی خواهد شد. کسی که دچار حامگلی خارج رحمی شده است، باید سریعا تحت درمان قرار گیرد.

باید این را بدانید که اگر دچار بارداری خارج رحم شده اید امکان ادامه بارداری نیست و با سقط جنین بارداری پایان می یابد زیرا در صورت ادامه برای مادر می تواند بسیار خطرساز باشد و احتمال مرگ مادر در مواقع تشخیص دیرهنگام وجود دارد.

اگر شما هم علائم و نشانه های بارداری خارج رحم را دارید می توانید با مطب دکتر زهرا واحدپور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در کاشان که با بهره گیری از روش های نوین به درمان انواع بیماری های زنان می پردازند، با شماره ۰۳۱۵۵۵۷۶۷۹۹ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

چگونگی تشخیص بارداری خارج رحمی

از آنجا که امکان وجود علائم گفته شده در یک بارداری طبیعی هم وجود دارد به همین دلیل تشخیص حامگلی خارج رحمی برای پزشک آسان نیست. ما به شما توصیه می کنیم به دلیل دشوار بودن تشخیص این موضوع برای اطمینان خاطر به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید.

پزشک متخصص زنان از روش های زیر برای تشخیص بارداری خارج رحم کمک می گیرد:

معاینات پزشکی: پزشک ممکن است در حین معاینات واژینال و شکم با بررسی برخی علائم حیاتی، احتمال بارداری خارج رحم را بدهد.

اگر در هنگام معاینۀ واژن و دهانۀ رحم، بیمار احساس درد در ناحیه لگن داشته باشد احتمال بارداری خارج رحم بسیار زیاد است.همچنین وجود درد هنگام معاینات شکمی نیز احتمال بارداری خارج رحم را افزایش می دهد.پزشک هر گونه خون و یا مایع واژینال را نیز بررسی می کند و در صورتی که تشخیص پزشک بر احتمال حاملگی خارج رحم باشد با انجام سونوگرافی و آزمایش خون از این موضوع مطمئن می شود.

آزمایش خون و ادرار: پزشک متخصص زنان برای بررسی سطح هورمون HCG درخواست آزمایش خون و یا ادرار را می کند. اگر سطح این هورمون به اندازه کافی بالا باشد مشکلی نیست و حامگلی خارج از رحم رخ نداده است اما اگر این سطح کمتر از میزان معمول باشد احتمال ابتلا به بارداری خارج رحم زیاد است.

سونوگرافی: اگر فرد در هفته ششم بارداری باشد و آزمایش خون وی نشان از بارداری باشد اما در سونوگرافی عادی جنین در رحم مشاهده نشود به معنی بارداری خارج رحم است.

در این صورت پزشک برای اطمینان از این مورد با استفاده از سونوگرافی واژینال به دقت رحم و لوله های رحم را مورد بررسی قرار می دهد. پزشک ممکن است به دلیل کوچکی تخمک بارور شده یا سایر مشکلات ننواند محل حاملگی خارج رحم را تمییز دهد، اما وجود علائمی چون خونریزی یا وجود توده در لوله رحم و تخمدان احتمال بارداری خارج رحم را بالا می برد.

در مواردی فرد هیچ یک از علائم بارداری خارج رحم را ندارد و پزشک نیز به طور قطع با سونوگرافی انجام شده نمی تواند این موضوع را تأئید یا رد کند، امکان اینکه فرد در مراحل اولیه بارداری باشد و یا جنین را سقط کرده باشد وجود دارد.

به همین دلیل پزشک تا زمانی که فرد درد نداشته باشد، با انجام آزمایش هورمونی و سونوگرافی وی را تحت نظر دارد و این کنترل تا زمانی که پزشک از تشخیص خود مطمئن شود و یا علائم فرد بیشتر شود ادامه خواهد یافت.و اگر پزشک نتواند در مورد سقط جنین یا بارداری خارج رحم نظری قطعی دهد، امکان استفاده از عمل لاپاراسکوپی برای اطمینان خاطر وجود دارد.

درمان بارداری خارج رحمی

درمان حامگلی خارج رحم به دقت و تشخیص پزشک متخصص زنان، بزرگی جنین و امکانات پزشکی بستگی دارد. روش های درمانی بارداری خارج رحمی به شرح زیر است:

درمان دارویی: اگر پزشک از تشخیص بارداری خارج رحم مطمئن باشد و جنین نیز کوچک باشد، امکان درمان آن با تجویز دارو بسیار است. در این روش دارویی به نام متوترکسات از طریق عضله تزریق می شود و به مرور سلول های جنین جذب بدن می شود. به محض اثربخشی دارو امکان کمی درد شکم، گرفتگی ماهیچه ها، حالت تهوع و استفراغ و اسهال وجود دارد.

عمل لاپاراسکوپی: اگر فرد در مرحله ای از بارداری باشد که درمان دارویی موثر نباشد و یا درد و خونریزی داخلی شدیدی داشته باشد،پزشک مجبور به عمل جراحی می شود.اگر وضعیت فرد پایدار باشد و جنین نیز کوچک باشد از طریق عمل لاپاراسکوپی می توان اقدام به خارج کردن آن کرد.

جراحی شکمی: در صورت وجود خونریزی شدید و یا بزرگ شدن بیش از حد جنین دیگر عمل لاپاراسکوپی پاسخگو نیست و باید از جراحی شکمی استفاده کرد.برای انجام این نوع جراحی ابتدا داروی بیهوشی تزریق می شود و متخصص زنان و زایمان پس از شکافتن شکم، جنین را از طریق شکم خارج می کند.

نکته پایانی

بارداری خارج از رحم یک اورژانس پزشکی است و باید به موقع تشخیص داده شود. علائم مهم بارداری خارج رحم شامل خونریزی و درد شکمی است که امکان باردای خارج از رحم بدون علائم نیز وجود دارد. پس حتما با تأخیر در عادت ماهیانه و شک به حاملگی هرچه زودتر به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید تا از عواقب خطرناک آن در امان باشید.

نشانه ها حاملگی خارج از رحم را جدی بگیرید و در صورت مشاهده علائمی چون به تأخیر افتادن پریود، خونریزی و درد شکمی برای اطمینان خاطر از عدم ابتلا به حامگلی خارج رحم حتما به به خانم دکتر زهرا واحدپور برای معاینه مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت معاینه با شماره۰۳۱۵۵۵۷۶۷۹۹ تماس بگیرید.