افتادگی رحم از علت تا درمان آن

افتادگی رحم چیست؟

آیا نام پرولاپس را تا به حال شنیده اید؟

آیا می دانید افتادگی رحم چه علائم و عوارضی دارد؟

افتادگی رحم که با نام علمی پرولاپس نیز معروف است، به پایین آمدن رحم اطلاق می شود که حتی ممکن است واژن دچار برآمدگی شود و در معاینات خود را به راحتی نشان دهد. رحم عنصر اصلی تولید مثل محسوب می شود و جنین در تمام بازه زمانی رشد و نمو خود در این ماهیچه تو خالی زندگی می کند. حساسیت در سلامت رحم باعث می شود ، مشکلاتی که شامل رحم و اجزای متصل به آن است، بارزتر شود. افتادگی رحم نیز یکی از این مشکلات است که باید جدی گرفته شود و درمان آن به موقع اقدام شود. برای آگاهی یافتن از علائم این بیماری و راه های درمان آن با ما همراه باشید.

افتادگی-رحم

افتادگی رحم چیست؟

همانطور که گفته شد رحم یک حفره تو خالی است که توسط عضلات اطراف خود نگه داری می شود. این عضلات نه تنها رحم بلکه قسمت های دیگر لگن را حفظ می کند که اگر آسیب ببیند، علت اصلی افتادگی رحم محسوب می شود. افتادگی رحم باعث فشار آمدن به مثانه می شود و باعث افتادگی آن نیز می گردد، به این خاطر بی اختیاری ادرار نیز جزو علائم افتادگی رحم نیز محسوب می شود. این مشکلات باعث می شود افتادگی رحم جزو خطرات جدی بانوان در طول زندگی شان شمرده شود.

دلایل افتادگی رحم چیست؟

برای افتادگی رحم چند دلیل مهم وجود دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

یکی از مشکلات بسیار شایع، زایمان های متعدد است. در زایمان های طبیعی فشار زیادی به رحم وارد می شود تا جنین به سمت بیرون حرکت کند و اگر در حالتی که سر جنین بزرگ باشد این فشار دو چندان می شود. زور زدن هایی که در زایمان رخ می دهد، عضلات را تضعیف می کند و اگر زایمان ها مکرر باشد این فشار مداوم به عضلات وارد شود، به مرور مشکلاتی را به همراه دارد.

به جز زایمان طبیعی و زایمان های مکرر، عامل دیگری که افتادگی رحم را ایجاد می کند، وجود یبوست است. یبوست به دلایل تغذیه نامناسب و یا عوامل دیگری به وجود می آید و فرد به خاطر دفع ادرار مجبور به زور زدن بیش از اندازه می شود. این مشکل اگر به موقع درمان نشود به مرور زمان به عضلات نگدارنده رحم و مثانه آسیب وارد می کند که افتادگی رحم را به همراه دارد.

همچنین افرادی که سرفه های طولانی داشته اند در طی سالیان طولانی به عضلات رحم آسیب وارد می کند و باعث بی اختیاری ادرار و افتادگی رحم می شود. شاید این موضوع برای افرادی که زیاد سرفه می کنند آشنا باشد که به یکباره متوجه نشت ادرار خود شده اند.

همینطور افرادی که اضافه وزن زیادی داشته اند و وزن خود را کاهش داده اند ،احتمال ایجاد افتادگی رحم در آن ها افزایش می یابد.

حال در مقایسه با این افراد برخی خانم ها به صورت ارثی از عضلات قوی برخوردارند ، به طوری که حتی با زایمان های مکرر به صورت طبیعی علائم افتادگی و شلی رحم در آن ها مشاهده نمی شود. یا در برخی از خانم ها با اولین زایمان خود دچار ضعف عضلات رحم می شوند و علائم بی اختیاری ادرار و … را در خود احساس می کنند. در ادامه روش های تقویت و پیشگیری از آن را ارائه خواهیم داد.

دوره یائسگی و افتادگی رحم

دوره یائسگی جزو دوره های حساس و مشکل ساز برای خانم ها است. در این دوره به خاطر کاهش استروژن و یا همان هورمون زنانه، مشکلاتی برای خانم ها ایجاد می شود که از مهم ترین آن افتادگی رحم است. با گذشت زمان و افزایش سن اندام تناسلی در خانم ها رو به پیری می رود و جوانی و شادابی قبلی خود را از دست می دهد. این موضوع که به علت کاهش استروژن است و توصیه می شود حتما با مشورت متخصص زنان از هورمون زنانه استفاده شود تا عوارض مربوط به کمبود آن کاهش یابد.

در نتیجه افزایش سن و در پی آن یائسگی می تواند عضلات کف لگن را ضعیف کند. البته افرادی که همیشه از تغذیه مناسب استفاده می کردند و در سبک زندگی خود با ورزش، این عضلات نگهدارنده رحم را تقویت کرده اند، احتمال افتادگی رحم تا حد قابل توجهی در آن ها کاهش می یابد.

خشکی واژن و افتادگی رحم

خشکی واژن خود دلایل زیادی برای ایجاد شدن دارد که اگر درمان نگردد به مرور زمان می تواند باعث افتادگی رحم شود. خشکی واژن باعث تضعیف واژن می شود و دلایل ایجاد خشکی واژن نیز خود در ضعف عضلات کف لگن تاثیر دارد که باید پیش بینی های لازم انجام شود. مانند یائسگی که از عوامل مهم ایجاد خشکی واژن است که خود عضلات اندام تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد .

افتادگی رحم چه عوارضی دارد؟

افتادگی رحم بخش های مختلف همجوار خود را درگیر می کند که مهمترین آن قسمت مثانه است. که با فشار آوردن به این قسمت باعث افتادگی مثانه نیز می شود .در پی افتادگی مثانه بی اختیاری ادرار ایجاد می شود که با توجه به شدت بیماری ، وخیم و یا خفیف خواهد بود .

عوارض بعدی که بر اثر افتادگی رحم ایجاد می شود، عفونت است. عفونت زنان جزو شایع ترین مشکلاتی است که هیچ زنی با آن بیگانه نیست. حال در صورت افتادگی رحم بیشتر احتمال عفونت وجود دارد که عفونت خود بیماری های دیگر را ایجاد می کند که در صورت درمان نشدن برای خانم ها خطرناک است. برای درمان این نوع عفونت نیز باید منشا ایجاد را برطرف نمود چرا که بعد از مدتی مجدد باز خواهد گشت.

زخم دهانه رحم نیز از عوارض دیگر افتادگی رحم محسوب می شود. این عارضه با سوزش و خونریزی همراه است که اگر درمان نشود مشکلات ناگوارتری ایجاد می کند .

در موارد حاد اگر مثانه به حدی پایین بیاید که باعث بسته شدن مسیر دفع ادرار شود، ادرار به کلیه باز می گردد و در آنجا باعث ایجاد عفونت کلیه و دردهای کلیوی می شود .

درمان افتادگی رحم

برای درمان افتادگی رحم روش های گوناکونی پیشنهاد می شود که بر طبق شدت بیماری تعیین می شود . از حالت خیلی خفیف تا مرحله حاد باید درمان مختص به خود را در پیش بگیرید.

اگر بیماری شما در مرحله های ابتدایی باشد می توانید با ورزش هایی که عضلات کف لگن را تقویت می کند مانند ورزش کگل، درمان افتادگی رحم را انجام دهید.

لیزر درمانی نیز امروزه در درمان بیماری ها بسیار موفق عمل نموده است. افتادگی رحم نیز با چند جلسه و بدون اینکه جراحی انجام شود ، قابل درمان است. انجام هیستروسکوپی نیز از جمله روش های درمان افتادگی رحم است که در موارد خیلی خاص استفاده می شود و حدالمقدور توصیه نمی شود .

برای کاهش عوارض یائسگی که مشکلات زیادی با خود به همراه دارد می توان از ابتدای جوانی ورزش های مفید را انجام داد و در همان دوره شروع یائسگی با هماهنگی متخصص زنان از داروهای مناسب استفاده کرد.

جان کلام

افتادگی رحم جزو مشکلات خطر آفرین برای خانم ها محسوب می شود. همان طور که ذکر گردید علت های مختلفی برای آن وجود دارد. باید دقت داشته باشید در صورت وجود چنین مشکلی باید در اسرع وقت به بهترین متخصص زنان مراجعه نمایید و روند درمانی را آغاز کنید. به تاخیر انداختن درمان افتادگی رحم می تواند مشکلات و بیماری های دیگری را به وجود آورد که سلامت جسمی و حتی روحی بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد.